woensdag, januari 10, 2007

Reizigers in ademnood door overvolle trein

VOORBURG - De Nederlandse Spoorwegen hebben woensdag in de ochtendspits een trein ontruimd op station Voorburg. De trein was onderweg van Gouda naar Den Haag en raakte bij stops in Zoetermeer en Den Haag-Ypenburg zo vol dat reizigers in ademnood raakten.
De passagiers probeerden de deuren te forceren, waarop de machinist besloot dat iedereen de trein moest verlaten. Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gezegd.
De Telegraaf meldde op zijn website dat de trein is ontruimd nadat reizigers met elkaar op de vuist waren gegaan. Woordvoerders van NS en de Spoorwegpolitie konden dit niet bevestigen.
De ontruiming is volgens een woordvoerder van NS te wijten aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden. "Doordat RandstadRail niet rijdt, is het op dit traject al drukker dan normaal. Daarom hebben we extra treinen ingezet.
Vanochtend was er echter sprake van een wisselstoring, waardoor verschillende treinen uitvielen. De betreffende trein raakte daardoor overvol met alle gevolgen vandien", aldus de woordvoerder.
RandstadRail verbindt Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag met elkaar, onder meer via de vroegere Hofpleinlijn van NS. Het lightrailsysteem kampt al maanden met grote problemen.
Begin november werd RandstadRail stilgelegd, nadat zeventien mensen gewond waren geraakt door een ontsporing. Het is nog onduidelijk wanneer er weer treinen gaan rijden over het deels gloednieuwe tracé.
Reizigersorganisatie Rover heeft de NS om opheldering gevraagd over het incident. Volgens een woordvoerder ontvangt de belangenorganisatie veel klachten over volle treinen tussen Zoetermeer en Den Haag.
Volgens de nieuwe dienstregeling zouden intercity's niet langer stoppen in Zoetermeer. Sinds RandstadRail werd stilgelegd, maken de snelste treinen toch weer stops in de derde stad van Zuid-Holland.
De VVMC, de vakbond voor rijdend personeel, krijgt van haar leden ook meldingen over overvolle treinen. Volgens vakbondsbestuurder Wim Eilert kan dit voor het personeel tot gevaarlijke situaties leiden: "Een conducteur is het eerste aanspreekpunt voor reizigers als er problemen ontstaan. Emoties van de reizigers kunnen uitmonden in agressie richting het personeel."
In volle treinen staan de reizigers niet meer alleen in de gangpaden, maar ook op de balkons achter de cabine van de machinist.
Ook hier is Eilert niet over te spreken. "In geval van een calamiteit kan de machinist zijn cabine niet snel verlaten. We hebben voor de invoering van de nieuwe dienstregeling de NS gewaarschuwd voor deze problemen. Daar is toen niets mee gedaan."
(Bron)

Jaren geleden ging ik eens van mijn stokje in een spitstrein tussen Utrecht en Bijlmer. Vallen deed ik niet, daar was geen ruimte voor. Maar die stampvolle treinen zijn echt niets nieuws, als er even iets tegen zit gebeurt dat. Want àls er een trein komt, wil je er tòch in, want wie weet wanneer de volgende trein komt.
Je vraagt je ook af wat er zou gebeuren als er een aanrijding plaatsvindt met zo'n barstensvolle trein, en wat de invloed op de remweg is van zo'n overbelading.

Geen opmerkingen: