donderdag, februari 01, 2007

'Kans op overvolle trein gehalveerd'

UTRECHT - De kans op een overbevolkte trein is de afgelopen maand gehalveerd. Dat meldden de Nederlandse Spoorwegen donderdag op basis van een evaluatie van de drukte in de treinen op het Nederlandse spoor. Deze week is het aantal te drukke treinen gedaald naar één op de honderd.
Ruim een maand geleden, vlak na de invoering van de nieuwe dienstregeling, werden twee op de honderd treinen nog geregistreerd als te vol.
Op 10 december ging de nieuwe dienstregeling in. NS schakelde Interview NSS in om eventuele problemen in een vroegtijdig stadium te herkennen. In de eerste week waarin de dienstregeling van kracht was, brachten zevenhonderd medewerkers van het onderzoeksbureau de situatie zo exact mogelijk in beeld.
Vervolgens nam NS een reeks maatregelen om de reizigersvraag en het aanbod aan treinen beter op elkaar af te stemmen. "We hebben op de drukste trajecten vijftig treinen verlengd", aldus een woordvoerder van NS. "Daarnaast stoppen er nu in de spits twee intercity's extra op het station Amsterdam-Bijlmer en hebben we maatregelen genomen in Zoetermeer in verband met de problemen met RandstadRail".
Alle stoptreinen die Zoetermeer aandoen, tellen op dit moment meer wagons in vergelijking met begin december. Daarnaast maken intercity's tussen Utrecht en Den Haag een extra stop in Zoetermeer, zolang RandstadRail niet rijdt. "We hopen dat RandstadRail snel weer gaat rijden, want we zetten daar nu extra materieel in, dat we goed kunnen gebruiken op andere plaatsen", zei de NS-woordvoerder.
Het onderzoek door Interview NSS werd de afgelopen week herhaald en de zegsman van NS sluit niet uit dat in de toekomst nieuwe onderzoek volgt. "We zijn tevreden over de resultaten. Dit soort onderzoek levert een schat aan informatie op. Het is een goede manier om helder te krijgen waar de knelpunten precies zitten en ze direct op te lossen".
De NS blijft de komende periode proberen oplossingen te vinden voor te drukke treinen. Over de hele week gezien bedraagt de gemiddelde bezetting van treinen in Nederland 30 procent. In de spits ligt dat percentage veel hoger.
"We proberen ons materieel maximaal te benutten. Zo zijn we bezig met het renoveren van een serie treinen, waarna de capaciteit met 10 procent toeneemt. Ook willen we treinen huren in het buitenland", zegt de woordvoerder.
(Bron)

HAHAHAHA!

Geen opmerkingen: