woensdag, juni 24, 2009

Cel geëist tegen vrouw met nepziekte

AMSTERDAM - Een 30-jarige vrouw uit Doetinchem die heeft bekend haar oma voor ruim 38 duizend euro te hebben opgelicht, hoorde dinsdag een jaar cel -waarvan vier maanden voorwaardelijk- tegen zich eisen.
Ook wil justitie dat zij ruim 45 duizend euro terugbetaalt aan de gedupeerden. Verdachte Kim T. hield haar grootmoeder voor dat zij leed aan een levensbedreigende leverziekte en dat ze geen geld had voor de dure experimentele behandeling.
Ook maakte ze haar wijs dat er een fonds in het leven zou worden geroepen. De gulle gevers zouden het geld dat daarin zou worden gestort later terugkrijgen.
"Ik speelde het spelletje zo goed, dat iedereen erin meeging", bekende T. snikkend tegenover de rechters in Zutphen. De bejaarde vrouw uit het Gelderse Brummen was een makkelijk slachtoffer omdat zij T. in vertrouwen nam als het ging om het regelen van financiële zaken.
Regelmatig werden duizenden euro's met de pinpas van de rekening gehaald. "Als je dit dossier leest, denk je maar één ding: schaamteloos. Verdachte heeft het vertrouwen dat mensen in haar hadden ernstig geschaad", zei de officier van justitie.
Ook een vriendin van T's moeder trapte in het leugenachtig verhaal van de Doetinchemse. De vrouw uit had een flinke som geld uit een erfenis verkregen en stortte daarvan ruim tachtigduizend euro op de rekening van T.
Een kennis van de familie maakte ruim 25 duizend euro over aan het zogenaamde fonds. Een therapeut, die aanbod T. kostenloos te behandelen, ging voor meer dan zesduizend euro het schip in. T. hield haar malafide praktijken volgens justitie van eind 2003 tot en met 2007 vol.
"Ik heb er enorm veel spijt van. Ik wilde er ook wel mee stoppen, maar op een zeker moment was er geen weg meer terug", vertelde T., die verklaarde met de oplichting te zijn begonnen nadat zij en haar toenmalig partner in 2003 werkloos werden.
"Ik wilde wel weer gaan werken om geld te verdienen, maar dat kon natuurlijk niet omdat ik mensen vertelde dat ik een levenbedreigende ziekte had", aldus de verdachte.
T. vertelde ook haar leugenachtig verhaal zolang te hebben volgehouden omdat zij genoot van alle aandacht. "Mensen waren in mij geïnteresseerd en vroegen hoe het met mij ging. Dat heb ik vroeger nooit gekend", bekende T. in tranen.
De Doetinchemse beloofde alles in het werk te stellen de gedupeerden terug te betalen. "Al ben ik daar waarschijnlijk wel mijn hele leven mee bezig." Van justitie hoeft T. niet al het geld, een kleine 150 duizend euro, terug te betalen omdat niet alle gedupeerden aangifte hebben gedaan.
De rechtbank in Zutphen doet over twee weken uitspraak.
(Bron)

Geen opmerkingen: