donderdag, december 30, 2010

Inspectie tikt spoorbedrijven op de vingers

UTRECHT - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de spoorwegbedrijven en infrabeheerders vorige week in een brandbrief op de vingers getikt.
De dienst vindt dat zij veel sneller moeten handelen als er ergens een trein strandt, anders kan dit risico's op onderkoeling, oververhitting of uitdroging voor de inzittenden met zich meebrengen. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV die in het bezit is van de brief heeft dit donderdag bekendgemaakt.
De inspectie schrijft deze brief naar aanleiding van een treinstoring vorige week bij Zaandam waarbij reizigers urenlang in een NS-trein zaten opgesloten. De oorzaak was een bovenleiding die naar beneden kwam.
Daardoor was er geen elektriciteit in de trein en viel ook de klimaatregeling en ventilatie uit. Een diesellocomotief moest de trein die midden in de weilanden stond, naar station Zaandam slepen.
De inspectie zegt aanwijzingen te hebben dat dit voorval geen incident betreft en dat dit soort situaties zich ook in de zomermaanden bij warm weer voordoen. [En geen wc's hè, leuk als je uren stilstaat!]
Volgens de inspectie is dit verhoogd risiconiveau in strijd met de Spoorwegwet en wordt niet voldaan aan de vervoersconcessies en de Arbowet.
De inspectie eist dan ook van de branchepartijen dat een gestrande trein bij risicovolle weersomstandigheden binnen twee uur is versleept naar een station waar de passagiers kunnen worden opgevangen. De bedrijven moeten voor 10 januari aan de inspectie laten weten welke maatregelen zij hebben genomen naar aanleiding van deze brief. Zo niet, dan volgen er sancties.
De Maatschappij Voor Beter OV onderschrijft de brief van de inspectie. ''Door deze gebeurtenissen rond de gestrande trein, wordt wederom duidelijk hoe slecht er voor passagiers wordt gezorgd. De positie van de verantwoordelijken is niet langer houdbaar.’’
De reizigersvereniging doelt hiermee op de top van NS en ProRail.
(Bron)

Geen opmerkingen: