dinsdag, januari 22, 2002

NOS-TT 112 di 22 jan 18:32:07

Straatroof R'dam zaak allochtonen

ROTTERDAM Vrijwel alle vorig jaar in Rotterdam gearresteerde straatrovers zijn van buitenlandse komaf. De gemeente Rotterdam maakte vandaag een onderzoek van de politie openbaar, waarin staat dat 1% van de daders autochtoon is.
In de Rotterdamse binnenstad deden zich vorig jaar 1166 gevallen van straatroof voor. Er werden 223 verdachten opgepakt.
Van hen kwam 45% van de Antillen, 38% uit Marokko en 16% uit Turkije of Oost-Europa.
De politie erkent weinig vat te hebben op straatrovers. Het Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving is gevraagd het fenomeen te onderzoeken.

Als dat 'weinig vat hebben op' is, dan heb ik weinig vat op quantummechanica. Daarnaast weer een typisch Nederlandse reactie: er wordt een onderzoek gestart. Als we ergens mee in ons maag zitten, starten we een onderzoek. Tegen de tijd dat je er iets van hoort (als dat al gebeurt), hebben we het gevoel dat we al heel wat gedaan hebben. Zoals ik me al heel wat voel als ik mijn afwas gesorteerd heb (maar nog niet gedaan). Uitslag van het onderzoek is dan: er moet meer scholing komen; er moeten welzijnswerkers op gezet worden; er moet een hangplek komen; er moet een Lubbers-kampement komen. In andere kringen zal gezegd worden: de ouders pakken ze niet hard genoeg aan; ze hebben een jeugdtrauma; ze moeten weg.
Dit alles en/of naar keuze.

Geen opmerkingen: