vrijdag, juni 21, 2002

SouthWest Airlines gaat grote (=dikke en/of lange) passagiers extra rekenen. Dat mag feitelijk al sinds 1980, en op zich is het ook wel reëel om te betalen voor de stoelen die je gebruikt. Alleen moeten ze dan eerst maar eens de stoelen aanpassen (want de gemiddelde Amerikaan is toch echt iets dikker en langer geworden de afgelopen tijd), en misschien maar eens een soort loveseats maken, van die anderhalfpersoons-stoelen. Een nieuw systeem misschien, met proefzitten bij het boeken: in welke stoel pas je, de S, de M, de L of de XL? S-jes krijgen korting, XL's moeten bijbetalen. In ruil daarvoor krijgen ze ook aangepaste stoelen.
Het viel mij, als dik èn lang mens, op bij het in gebruik nemen van de nieuwe stadsbussen hier: de stoelen waren kleiner! Nee, ik was niet in een paar dagen ineens heel veel gegroeid. Ik zat klem in de breedte, maar ook in de lengte: als ik op een tweepersoonsbankje zit, kan er best nog iemand naast me (toegegeven: zolang die niet dik is, anders wordt het te krap), maar dan zit de rugleuning van de stoelen voor me ongeveer daar waar mijn knie begint, en niet zoals de bedoeling is, waar mijn knie eindigt. Dus om comfortabel te zitten, moet ik sowieso scheef zitten - en gebruik ik al twee plekken, terwijl dat niet echt nodig is.
Dus ik wil best dubbel betalen, maar dan verwacht ik daarvoor ook een plek waar mijn zowel brede als lange lijf zich kan schikken zonder verplicht opvouwen, kuitkramp, benen dubbelklappen, knie-aan-oor-houding. Als ik meer betaal, wil ik ook waar voor mijn geld.

Geen opmerkingen: