vrijdag, september 20, 2002

Dat heb ik weer: lang geleden een grappig, klein lampje gekocht. Bevalt erg goed, dus toen ik er vandaag in de winkel plotseling twee zag, heb ik die gelijk gekocht. Peertjes erbij.
Eenmaal thuis blijken de peertjes de verkeerde fitting te hebben en is het snoer van de lampjes te kort voor de plekken waar ik ze gedacht had.
Het is hier toch al stopcontactcrisis, ik heb stopcontacten die op een zeer onpraktische plek zitten (achter de boekenkasten, boven het fornuis) en dus onbruikbaar. Degene die je overhoudt zitten in een hoek (1 voor koelkast en magnetron dan wel koffiezetter; 1 voor stereo en een lamp), pal boven de bank (een van de twee contacten werkt niet, bovendien zit je niet zo lekker met een stekker tegen je hoofd), en naast de boekenkasten achter de tafel. Daar is het een en ander aan computerspul op aangesloten, de rest ervan gaat via het stopcontact achter de kasten.
In mijn huis struikel je over de stekkerdozen. Ik vrees dat er weer een bij gaat komen, en dat ik die maar wegmoffel achter de bank of zo. Of ik ga een lang verlengsnoer maken en de ijskast aansluiten op het stopcontact boven het gasfornuis, met de draad onderaan de bovenkastjes geplakt. Dan hoef ik niet steeds stekkers te wisselen als ik de magnetron of de koffiezetter wil gebruiken.
We krijgen steeds meer apparaten, misschien zouden huizen ook gewoon wat meer stopcontacten moeten krijgen. Liefst op 2/3 van de muur in plaats van een meter hoog, zodat je ze achter een poster of zo kunt verstoppen.
En hoeveel apparaten kun je op één stopcontact aansluiten?
Ik weet van vriendje dat hij ooit in een krakkemikkig huis woonde waar maar één groep was. Dat werd opgelost door een verlengsnoer te maken met aan twee kanten een stekker, en daar stekkerdozen aan te koppelen, waar stekkerdozen aangekoppeld werden enzovoorts. Als de wasmachine aanstond, brandde het licht minder, en als de koffiezetter aanging, maakte de wasmachine minder toeren. Dat lijkt me dus ook geen aanrader.

Geen opmerkingen: