woensdag, september 18, 2002

Mensen met de Nederlandse nationaliteit maar elders geboren dan wel elders-geboren-ouders, kunnen bij criminaliteit worden uitgezet naar het land van 'herkomst'. (Wat doen we met de nazaten van de Hugenoten? De provinciale import in de steden? De stedelingen die naar het platteland zijn getrokken? Geldt voor hen hetzelfde?)
Mensen die hier wonen maar van elders komen, moeten een inburgeringscursus doen, ook al wonen ze hier al lang.
Fijn! Ik verheug me er echt op! Ik heb namelijk nogal sterk de neiging eigenwijs en betweterig te zijn. Meestal weet ik dat gedrag redelijk in de hand te houden, maar als ik gedwongen wordt een cursus te volgen puur omdat ik elders geboren ben, dan ga ik bokken. Heel spijtig voor de cursusgever die het vast goed bedoelt, maar toch.
Ik word dan zo iemand die je vroeger haatte in de klas. Zo'n wijsneus die de juf dan wel meester verbeterde, omdat die het niet helemaal exact goed had uitgelegd. Vroeger snapte ik niet dat mensen dat niet leuk vonden - het ging er toch om dat het goed was? Ik bedoelde er toch niks slechts mee? Maar als je zei dat de oppervlakte van een land 50000 kilometer was, terwijl het 49654 was, kon je er op rekenen dat ik je verbeterde.
Ik doe dat niet meer. Maar ik kan het nog wel.

Geen opmerkingen: