woensdag, juli 09, 2003

Folder van de Dierenbescherming, EHBO voor katten.
Opvallende punten: in de EHBO-doos moet bubbeltjesplastic zitten; hartmassage als de kat niet ademt (en als het hart nog wel klopt, is hartmassage in elk geval _de_ manier om het te laten stilstaan); neem de hartslag op aan de binnenzijde van het dijbeen - oefen dit alvast! Heel gek, mijn gezeglijke kat vond dit he-le-maal niks; als een oogbol uit de kas is geraakt, probeer die dan niet terug te duwen (ik wil er niet eens aan denken); bij een epileptische toeval lawaai van buiten vermijden (???); een verdronken kat aan de achterpoten optillen en voorzichtig heen en weer zwaaien om het water uit de longen te laten lopen; bij vervuiling diverse middeltjes toepassen en de kat dan wassen (ga daarna zelf naar de dokter om uw wonden te laten behandelen - nee, staat niet in de folder, maar toch).
Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Vooral die epilepsietip slaat nergens op - bij een toeval merkt een beest niks, dus ook geen herrie. De reanimatie bij niet-ademen is zelfs gevaarlijk. Dat doet me ook twijfelen aan de andere tips, hoewel er ook zinnige tips in staan over hoe een gewonde kat op te pakken.

Geen opmerkingen: