woensdag, juli 28, 2004

Presentator moet oog missen door straatgeweld

Presentator Harmen Roeland (52) is het gezichtsvermogen aan zijn linkeroog kwijt als gevolg van straatgeweld. Dat vertelde hij woensdag, nadat een drie uur durende operatie op dinsdag geen positief resultaat had gehad. Roeland werd op 17 juli op de pont over het IJ aangevallen door een "verwarde man" die hem met de achterkant van een zaklantaarn in het oog sloeg.
Roeland was op de betreffende avond op weg naar een muziekfestival in Amsterdam-Noord. Achter het Centraal Station sprak zijn latere belager hem aan en vroeg om geld. Roeland weigerde en werd door de man in het water geduwd. Toen hij weer op de wal stond wilde hij eigenlijk naar huis, maar de gearriveerde pontbemanning vroeg hem toch mee te varen, zodat de politie de man aan de overkant kon arresteren.
Onderweg bood de persoon hem geld aan om het hele incident te vergeten. Roeland wilde dat niet. Toen de pont in Noord aankwam was de politie er nog niet. De man wilde vluchten en Roeland wilde hem dat beletten. Daarbij deelde de man de bewuste klap uit.
"In de ambulance was mij al duidelijk dat het mis was", zei Roeland woensdag. "Ik kreeg eerst een rode waas op mijn linkeroog en daarna werd het zwart, alsof je een tv uitzet. 'Nu is het gebeurd', zei ik tegen de ambulancebroeders." De presentator werd meteen geopereerd en onderging dinsdag de niet geslaagde vervolgoperatie.
Roeland, die werkt als communicatieadviseur en af en toe bij de TROS presentatiewerk verricht, vraagt zich nu af hoe het beschadigde oog zich gaat gedragen. "Nu is het geen gezicht, dus ik hoop dat het oog in cosmetisch opzicht herstelt. Dan hoeft het ook geen beletsel voor mijn werk te zijn. Maar het is mogelijk dat ik de controle over het oog verlies, waardoor een zogenoemd 'dansend oog' ontstaat. Dan is een ingreep noodzakelijk. Het kan ook dat ik een ondraaglijke pijn aan het oog krijg en dan moet alles eruit."
Roelands belager is aangehouden en zijn voorarrest is onlangs met dertig dagen verlengd. De nieuwsveteraan heeft advocaat T. Hiddema in de arm genomen om zijn zaak te behartigen. Roeland hoopt dat hij zijn presentatiewerk kan voortzetten. "Met de TROS waren daarover in augustus gesprekken gepland en ik neem aan dat die doorgaan. Al duurt het nog minstens een jaar voordat helemaal duidelijk is hoe het met mijn gezichtsvermogen is gesteld."
(Bron)

Geen opmerkingen: