donderdag, november 17, 2005

Internet onmisbaar voor Nederlanders

AMSTERDAM - Nederlanders kunnen niet meer zonder internet. E-mail, zoekmachines en internetbankieren zijn verreweg de meest favoriete internettoepassingen van de afgelopen 10 jaar. Dat zijn enkele resultaten uit 'Het Nationale internetonderzoek' dat TNS/NIPO heeft uitgevoerd in opdracht van ict-nieuwssite Webwereld onder consumenten en zakelijke internetgebruikers.
Spam, banners en pop-ups vormen de grootste irritatie bij internetgebruikers. Uit een online kwalitatief onderzoek dat de ict-nieuwssite tegelijkertijd heeft uitgevoerd onder zakelijke internetgebruikers blijkt verder dat de computer inmiddels is uitgegroeid tot het belangrijkste apparaat in huis, belangrijker dan de koelkast en de televisie. Voor de toekomst verwacht men vooral meer snelheid op internet en de intergratie van telefonie, internet en televisie.
Het blijkt dat meer dan de helft (51 procent) van de ondervraagde consumenten het absoluut eens is met de stelling dat internet een onmisbaar onderdeel van hun leven is, 22 procent is het er helemaal mee eens en voor slechts 10 procent gaat die stelling niet op. Naarmate Nederlanders ouder zijn neemt de onmisbaarheid iets af: van 67 procent onder jongeren tot en met 34 jaar, naar 58 procent in de groep van 35 tot en met 49 jaar, tot nog 33 procent onder senioren.
Verder blijkt uit het Webwereldonderzoek dat de computer de plek van de televisie heeft ingenomen in de Nederlandse huiskamers. Van de zakelijke gebruikers noemt 55,1 procent de computer als belangrijkste apparaat in huis, 22,5 procent noemt de koelkast en 10,6 procent de televisie.
De top drie van de beste internetsites van Nederlandse bodem wordt gevormd door Marktplaats.nl (37,7 procent), NU.nl (31,9 procent) en Startpagina.nl (27,1 procent).
Online shoppen blijkt meer een mannen- dan een vrouwenzaak te zijn: 21 procent van de mannen geeft aan vanwege online shoppen niet meer zonder internet te kunnen tegenover 12 procent van de vrouwen. Het online gamen is voor 11 procent van de mannen onmisbaar tegenover 5 procent van de vrouwen. Voor 80,6 procent van de zakelijke gebruikers is e-mail onmisbaar bij de consumenten geldt dit voor 67 procent. Opvallend is de populariteit van internetbankieren zowel bij consumenten (55 procent) als bij zakelijke gebruikers (50,4 procent).
Ook valt op dat drie keer zoveel mannen als vrouwen internet gebruikt om muziek en films te downloaden, respectievelijk 9 procent en 3 procent. Webloggen en podcasten zijn nog niet populair: slechts 1 procent van de consumenten noemt dit als belangrijke nieuwe toepassingen en 30,8 procent van de zakelijke gebruikers geeft aan dit als overschatte hypes te zien. Voor zakelijke gebruikers is de digitale camera de meest innovatieve ICT toepassing (24,8 procent), navigatiesystemen komen met 16,3 procent op de tweede plaats.
Spam is de grootste irritatie onder consumenten, 29 procent van de mannen en 22 procent van de vrouwen ergert zich hieraan. Onder de zakelijke gebruikers ergert 42,4 procent zich het meest aan spam op internet. Banners en virussen zijn voor respectievelijk 17 procent en 11 procent van de consumenten irritatiebronnen.
(Bron)

Geen opmerkingen: