vrijdag, september 22, 2006

Ik heb twee lidcactussen. De een is roze, de ander rood; de een heeft enkele bloemen, de ander een soort bloem-in-bloemen maar heel langgerekt. Ik meen, maar weet niet zeker, dat de één een paascactus (Rhipsalidopsis) is en de ander een kerstcactus (Schlumbergera).
Ik weet wel zeker dat de rooie sinds aanschaf niet meer gebloeid heeft, en dat de roze wel af en toe bloemen produceert. En dat ze beide een paar jaar oud zijn, en hier en daar van die wortels op de bladscheidingen produceren waarmee je ze weer kunt oppotten.
Je voelt 'm komen: die ene lidcactus (maar welke...) zit plots vol knoppen. Terwijl ie al jaren op dezelfde plek staat, al jaren even slecht verzorgd wordt (Oh, hij hangt slap, effe water geven), en al jaren in de zomer wegbakt bij dat raam op het zuiden en in de winter bijna wegvriest omdat alle warmte vóór het gordijn blijft hangen. Misschien waren die koude augustusnachten voldoende prikkel om te gaan bloeien.
(Ja, ik ben vrij harteloos wat planten betreft. Ik weet dus ook precies welke planten onverwoestbaar zijn: Dracaena marginata, Yucca elephantipes, Ficus benjamina, Pelargonium crispum en die lidcactussen...)

Geen opmerkingen: