zaterdag, december 23, 2006

Spamgolf overvalt Nederlandse providers

AMSTERDAM - Een ongekend grote hoeveelheid spam zorgt voor problemen bij verschillende Nederlandse internetproviders. UPC, met een half miljoen abonnees een van de grootsten, kampt al enkele dagen met storingen, maar ook het kleine Demon Internet is getroffen.
Volgens Ronald van der Aart van UPC kampt het bedrijf met een "explosieve toename" van de hoeveelheid ongewenste e-mail. De spamgolf zorgt voor vertraging van de aflevering van e-mail, of volledige onbereikbaarheid van de overbelaste mailservers van het bedrijf.
De problemen begonnen dinsdag, en leken na een aanpassing van de spamfilters in de loop van donderdag te zijn opgelost. Die avond ontstond er echter opnieuw een storing. Het bedrijf heeft inmiddels extra capaciteit ingezet, en hoopt nieuwe problemen daarmee te kunnen voorkomen.
Ook Demon Internet kampt sinds woensdag met mailvertragingen. Volgens woordvoerder Simon Hania van XS4ALL, dat Demon onlangs heeft overgenomen, worden ook deze storingen veroorzaakt door een grote toename van het mailverkeer. "In de laatste drie maanden is de hoeveelheid e-mail met een factor anderhalf toegenomen, en dat is vrijwel allemaal spam."
Niet alleen het volume, maar ook het karakter van de spam zorgt voor veel problemen. Een groot deel van de ongewenste mail bestaat uit zogenoemde 'image spam': spam waarin de reclameboodschap wordt verpakt in een afbeelding. Dergelijke mail is omvangrijker, en levert daardoor veel meer dataverkeer op. Bovendien kost het de spamdetectiesoftware op de mailservers veel rekenkracht om de spam te herkennen. Daardoor raken de mailservers overbelast.
XS4ALL maakt zelf gebruik van een ander type spamfilters, dat niet de inhoud, maar de bron van de e-mails controleert. Staat de afzender op een zwarte lijst van bekende spamverzenders, dan wordt het bericht geweigerd.
Pas als een bericht die eerste test doorstaat, wordt de e-mail nader geanalyseerd, wat veel rekenkracht scheelt. Volgens Hania heeft de provider op die manier onlangs op één dag tien miljoen e-mails geweigerd, de helft van het volume dat aan de spamfilters gevoerd wordt.
XS4ALL hoopt de problemen bij Demon in de loop van vrijdag op te lossen door de spamfilters aan te passen.
In december wordt traditioneel veel spam verstuurd. Vanwege de feestdagen wordt dan veel reclame gemaakt voor luxe-artikelen, zoals valse Rolex-horloges. Ook gaat veel spam over zogenoemde 'penny stocks', goedkope aandelen waarvan handelaren de koers proberen te beïnvloeden door ze als investering aan te prijzen.
(Bron)

Toch moet het spammen rendabel zijn.

Geen opmerkingen: