dinsdag, mei 29, 2007

'Cellencomplex Schiphol te snel gebouwd'

ROTTERDAM - Bouwprojecten als het cellencomplex op Schiphol-Oost, uitzendcentra voor asielzoekers en de zwaar beveiligde rechtbank in Amsterdam-Osdorp zijn door het ministerie van Justitie in veel te korte tijd uitgevoerd.
Hierdoor kon nooit aan alle veiligheidseisen worden voldaan en was er geen eerlijke aanbesteding van de bouw.
Dat stelt de Herman van Z. van de Rijksgebouwendienst, die de bouwprojecten moest begeleiden, dinsdag in een interview met het AD.
Van Z. werd eerder deze maand door de rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van twintig maanden, waarvan vijf voorwaardelijk, omdat hij zich jarenlang schuldig maakte aan corruptie. De man liet zich door een bouwbedrijf verwennen met horeca- en bordeelbezoeken. Van Z. gaat in hoger beroep tegen de uitspraak.
Hij stelt dat Justitie hem min of meer dwong de regels niet te streng toe te passen. "Ik kreeg een paar maanden de tijd voor de bouw van cellen voor bolletjesslikkers. Denk je dat je dat kunt aanbesteden? Dat duurt een half jaar. Ik was de enige ambtenaar die flexibel genoeg was en direct een team van bouwers kon vinden. Daarom kreeg ik al die onmogelijke klussen."
In het betreffende cellencomplex op Schiphol-Oost brak eind 2005 brand uit waardoor elf mensen om het leven kwamen. Volgens Van Z. was het calamiteitenplan voor het complex niet op orde.
Hij zegt dat hij indertijd een compleet plan in de maak had dat maar dat dit is blijven liggen toen hij in 2004 overwerkt raakte en in de ziektewet kwam. "Ik ben ervan overtuigd dat er geen doden waren gevallen, als ik nog actief was geweest in die tijd."
Ook de rechtbank in Amsterdam-Osdorp, die onlangs voorafgaand aan het proces tegen Holleeder werd beschoten met explosieven, werd volgens Van Z. veel te snel afgebouwd. "Ik moest dat gebouw in zes weken prepareren voor het proces tegen de Hakkelaar. Dat kan niet, maar Justitie wist dat ik op een of andere manier de klus wel zou klaren. Het lukte, maar niet alle veiligheidsmaatregelen zijn uitgevoerd."
De VVD en de PvdA lieten al eerder weten een onderzoek van de Rijksrecherche te willen naar het optreden van Van Z. in verband met mogelijke corruptie bij de bouw van het cellencomplex op Schiphol-Oost.
(Bron)

Geen opmerkingen: