zondag, december 28, 2008

Winter en Tom, dat gaat niet goed samen.
Meneer is een echte buitenkat - regen en (een beetje) kou deren 'm niet.
Toen het -1,5 was, wilde ie om 3 uur 's middags per se naar buiten. Nou heeft zo'n dier natuurlijk wel een vacht, maar te lang buiten lijkt me dan niks.
Dus daar stond ik voor Piet Snot elk half uur het raam openschuivend - geen Tom. Om kwart voor acht kwam ie toch maar eens binnen, volgens mij vooral omdat ik héél uitdrukkelijk duidelijk maakte dat er natvoer op het menu stond (dat gaat in speciale aardewerk bakjes, als ik die tegen elkaar tik, staan er doorgaans binnen een milliseconde twee halfkwijlende katten aan m'n voeten).
Helaas: meneer schrokte alles op en voor de tweede keer deze week kwam alles er net zo snel weer uit. (Kauw dat eten dan ook beest! En neem de tijd om te eten!)
Die nacht was het -3 en hij Moest en Zou weer naar buiten. Toen was ie na een half uur inderdaad weer binnen.
De pest is dat Tom liefst buiten poept en piest. Zodra ik de bak verschoon, neemt Tijger 'm in gebruik, en dan wil Tom er niet meer op. Twee bakken gebruiken heeft alleen zin als ik de katten ook gescheiden houd. Wat misschien sowieso af en toe verstandig is, want de 'we zitten binnen met elkaar opgescheept'-irritatie slaat alweer duidelijk toe: veel gegrauw en gehark en van die nare geintjes als uitdrukkelijk in een deuropening gaan zitten zodat de ander er niet zomaar langs kan. Echte broeder- en zusterliefde :/
Vannacht was het -5 en dus mocht Tom niet naar buiten van me. Hij heeft de halve nacht gedrenteld en begon te bleren zodra ie merkte dat ik wakker was (je wordt best vaak halfwakker 's nachts, als een kat steeds om je heen rent).
Nu is het weer -1,5. Vooruit dan maar. Het raam opengewurmd (dat vriest gelijk vast zodra het koud is) en Tom spoot naar buiten. Ik schoof het raam weer dicht en Tom stond direct paniekerig op de vensterbank: naar binnen! Naar binnen! Waarna ie gelijk weer binnenkwam, linea recta naar de bak rende en nu opgelucht en wel weer ligt te slapen.
Nog een paar dagen en dan moet ie hoe dan ook binnenblijven, wegens het vuurwerk. Het dreunt al maanden hier, daar reageren ze inmiddels vrij rustig op, maar als het steeds meer wordt en dichterbij komt, zullen ze het toch eng vinden. Meestal zitten er tijdens de jaarwisseling twee katten verstopt in de boekenkast, totaal niet begrijpend waarom de wereld aan het vergaan is. Kon je het ze maar uitleggen...

Geen opmerkingen: