maandag, januari 05, 2009

Brinkman bedreigd met in elkaar slaan

ORANJESTAD - De chef protocol van Aruba, Eric Brete, heeft maandag gedreigd PVV-Kamerlid Hero Brinkman in elkaar te slaan.
''Aruba is niet corrupt, ik moet me inhouden om je niet kapot te slaan'', zei Brete voor het gebouw van het Bestuurskantoor in Oranjestad.
Brinkman was op dat moment in aanwezigheid van onder anderen de Kamerleden Jan Schinkelshoek, John Leerdam en Ineke van Gent. Regeringsmedewerkers moesten de razende Arubaan in toom houden.
Brinkman, die op Aruba is voor het halfjaarlijkse parlementair overleg tussen Nederland, de Antillen en Aruba, voelt zich bedreigd, maar doet geen aangifte van bedreiging.
''Het gaat om een naïeve man met het verstand van een kind van vier jaar'', aldus de PVV-politicus. ''Als hij mij in elkaar wil slaan, sta ik mijn mannetje wel. Ik ben 23 jaar bij de politie geweest.''
Opvallend is dat er op de publieke tribune van het Arubaanse parlement geen beveiligingspersoneel aanwezig is. Brinkman denkt dat het incident een reactie is op zijn uitspraken op tv dat Aruba ''corrupt as hell'' is. ''Ik verdiep me nu ook uitvoerig in de Holloway-zaak. Het is een blamagezaak die nog dertig jaar blijft doorgaan, als er niets gebeurt'', stelt de PVV-politicus.
Het Tweede Kamerlid heeft zondag op Aruba voor de tweede keer met de Amerikaanse zender FoxNews gesproken over de zaak.
Het overleg op Aruba tussen de parlementen van Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba is tot nader order opgeschort. De Nederlandse delegatie onder leiding van Willibrord van Beek heeft er moeite mee dat de Arubaanse premier en ministers hun toespraken hebben afgezegd.
Dat hebben de Antilliaanse Arubaanse delegatieleiders maandag gemeld. De vier Arubaanse bewindsmannen zouden een toespraak houden op het Parlementair Overleg Koninkrijksrelaties (POK) dat halfjaarlijks plaatsheeft.
Vermoedelijk heeft de aanwezigheid van PVV-Kamerlid Hero Brinkman geleid tot afzeggingen. Vorig jaar ging een POK-bijeenkomst op Curaçao niet door vanwege uitlatingen van Brinkman.
De Arubaanse premier en de ministers van Aruba hebben geen officiële reden opgegeven voor hun afwezigheid. Minister Rudy Croes van Justitie heeft wel gemeld dat hij op familiebezoek is in de VS. ''Ik had de vlucht al geboekt'', aldus de bewindsman. ''De afzegging komt niet door de komst van Brinkman. Maar met wat hij heeft gezegd over Aruba, verdient hij wel een klap op zijn smoel.''
(Bron)

Geen opmerkingen: