woensdag, april 15, 2009

Burgemeester Utrecht ontkent inbreuk persvrijheid

UTRECHT - Volgens burgemeester Aleid Wolfsen van Utrecht heeft zijn bemoeienis met een editie van de huis-aan-huiskrant Ons Utrecht niets met beperking van persvrijheid te maken. ''Ik heb alleen maar gevraagd aan de betrokkenen of zij nog eens naar de feiten wilden kijken.''
Wolfsen ontkent dat hij de journalist, hoofdredacteur of de uitgever onder druk heeft gezet.
''Maar als een journalist zo vrijmoedig mijn integriteit in twijfel trekt dan kan ik niet anders doen dan de telefoon pakken. Dat ben ik aan mijn eigen geweten verplicht.''
Volgens de hoofdredacteur van het weekblad Ons Utrecht, Robert-Jan van der Horst, heeft de burgemeester van Utrecht de publicatie van een artikel over zijn pensionkostenvergoeding proberen tegen te houden omdat het onjuist was en zijn imago zou schaden.
Wolfsen geeft toe de journalist en de hoofdredacteur gesproken te hebben over het artikel. ''Anderen, journalisten en ambtenaren, hebben mijn vergoeding ook onderzocht en het bleek allemaal te kloppen.''
In het bewuste artikel werd een bepaalde sfeer rond mijn persoon neergezet en dat kon ik niet laten gebeuren.''
Wolfsen legde uit dat hij bij de journalist en de hoofdredacteur bot ving en daarom de uitgever gebeld heeft. ''De uitgever is verantwoordelijk voor de verspreiding van de krant en moet weten wat er op de deurmat valt.''
Wolfsen ontkent dat hij heeft gevraagd om het artikel te schrappen. ''Ik heb de uitgever gebeld en gevraagd of hij zich in de feiten wilde verdiepen. Dat heeft niets met persvrijheid te maken.''
Uitgeverij Holland Combinatie liet de oplage van 120.000 exemplaren van Ons Utrecht herdrukken zonder het bewuste artikel.
(Bron)

Als het om de inhoud van een artikel gaat, zul je toch bij de auteur en/of de hoofdredactie moeten zijn. De uitgever heeft daar niets mee te maken - en mag zeker niet op eigen houtje artikelen gaan schrappen.
Het effect is nu dat iedereen ervan weet, en wat het verhaal nog wat merkwaardiger maakt, is het feit dat de hoofdredacteur gisteren nog her en der meldde dat het gewraakte artikel op de site te lezen was, maar dat die site nu plots 'bijgewerkt' wordt en allerlei deeplinks ineens helemaal niet meer werken. Toevallig hoor.

Geen opmerkingen: