woensdag, april 15, 2009

V. wil capuchons bij jongeren verbieden

AMSTERDAM - Jongeren moeten hun capuchon verplicht af doen als zij een winkel of andere openbare ruimte binnengaan. Het moet voorkomen dat zij onherkenbaar zijn op de beelden van beveiligingscamera's. Dat bepleitte onafhankelijk Kamerlid Rita V. woensdag tijdens een kamerdebat over de aanpak van Marokkaanse probleemjongeren.
"We hebben overal camera's hangen, maar we kunnen nooit een dader herkennen, omdat ze hun capuchon allemaal zo ongeveer tot op de navel hebben hangen", aldus V.. "Je moet gewoon je gezicht laten zien als je in een winkel of een andere publieke ruimte komt."
Het voorstel van V. wekte de hoon van D66-Kamerlid Boris van der Ham. "Bij koud winterweer draag ik ook een capuchon. Wat is daar mis mee?"
V. stelde dat Van der Ham een 'fatsoenlijke Nederlander' is. "U doet uw capuchon af als u in een winkel komt."
Het kabinet ziet niets in het voorgestelde capuchonverbod van V.. "Lang niet alle jongeren die capuchons dragen, veroorzaken overlast," zegt minister voor Integratie Eberhard van der Laan (PvdA).
Van der Laan wilde eerst niet serieus ingaan op het idee van V. voor een verbod op capuchons. "Als de capuchon andersom wordt gedragen, valt het onder het verbod op gelaatsbedekkende kleding," grapte Van der Laan, doelend op het boerkaverbod.
V. sprong daarop uit haar vel. "Ik verwacht geen lullige grapjes, ik verwacht dat u overtuigd bent van de ernst van de problemen. Misschien kijkt u nooit naar Opsporing Verzocht, maar ik wel. En wat zie ik dan? Overal Marokkanen met een capuchon!"
Van der Laan legde daarop uit dat heel veel jongens een capuchon dragen, en dat die lang niet allemaal crimineel zijn. Daarom wil hij de capuchon niet verbieden. "Ik heb zelf een zoon van 19, en ik sta er niet voor in dat hij in elke winkel zijn capuchon afzet."
(Bron)

Geen opmerkingen: