zaterdag, april 18, 2009

De hommelkoningin heeft het reuze druk, ze vliegt steeds maar heen en weer. Dat nest in de spouwmuur zit daar goed - Tijger weet inmiddels dat ze niet naar die beestjes moet harken, al kijkt ze er gefascineerd naar. Maar hommels doen weinig kwaad, ze bijten in diepe bloemen een gaatje om bij de nectar te komen, en dat is het wel.
Wat me meer zorgen baart, is dat het ook weer flink wespt hier. Dat nest zit er helaas ook nog steeds/weer.
Ik heb op zich niet zoveel tegen wespen, maar wespen zijn een stuk agressiever dan hommels, en ik ben allergisch voor hun gif. De eerste steek was geen enkel punt, liever een wespensteek dan een dazensteek vond ik toen. Dazensteken leverden me harde bulten op ter grootte van een ontbijtbord, die verschrikkelijk jeukten tot je ze aanraakte: dan ging het branden.
De tweede wespensteek vond plaats op het postkantoor: ik deed m'n rugzak af en er kwam een wesp klem tussen m'n schouderband en mij: PRRRRRRRRRRIKKKKK! Begrijpelijk vanuit het standpunt van die wesp, en ach, een wespensteek, dacht ik, dat geeft niet zo. Maar terwijl ik dat dacht, zag ik mijn arm zowat ontploffen: tot aan de oksel (lymfeklieren?) zwol de boel op tot groteske afmetingen.
Gelijk door naar de huisarts, die vaststelde dat ik allergisch reageerde. Als ik ooit in gezicht of hals gestoken word, kan dat levensgevaarlijk zijn, en niemand weet precies of ik bij een volgende steek weer 'beperkt' reageer (dus alleen in het lichaamsdeel dat geraakt is) of dat ik in shock kan raken. Ze vond het nog niet erg genoeg om een EpiPen voor te schrijven - bovendien: een EpiPen bevat adrenaline, en dat is weer niet zomaar te gebruiken als je epilepsie hebt. Hoewel een stuip te verkiezen is boven stikken omdat je luchtweg volledig afgekneld wordt door opgezwollen weefsel.
Voorlopig dus liefst uit de buurt blijven bij wespen en zeer voorzichtig omgaan met ze als ik ze toch tegenkom. En dat laatste, sja, dat gebeurt vaak als je een nest in de muur hebt. De gemeente kan er wel iets tegen doen - als het nest in de weg zit. Dat is niet zo, dus kan ik het alleen op eigen kosten laten verwijderen (een euro of 100), waarna er waarschijnlijk heel snel een nieuw nest zit, want die nestelplek is ideaal.
Maar flink wat wespenvallen ophangen als het echt druk begint te worden.

Geen opmerkingen: