dinsdag, augustus 25, 2009

'Obstakel voor nooduitgang verbetert evacuatie'

AMSTERDAM - Een strategisch geplaatst obstakel voor een nooduitgang kan de evacuatie van mensen uit een gebouw vreemd genoeg versnellen tijdens een ramp. Dat hebben Japanse wetenschappers aangetoond.
Onderzoekers van de universiteit van Tokyo klokten de tijd die een groep van vijftig proefpersonen nodig had om zich zo snel mogelijk door een nooduitgang te wringen.
Vervolgens herhaalden ze het experiment, maar plaatsten ze een pilaar op 65 centimeter afstand aan de linkerzijde van de deuropening.
Bij die opstelling nam de snelheid waarmee de mensen door de deur liepen toe van 2.8 persoon tot 2.92 persoon per seconde. Na een minuut hadden dus zeven ‘extra’ mensen zich in veiligheid gebracht via de nooduitgang.
De onderzoeksresultaten worden binnenkort gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Physical Review.
Volgens de onderzoekers kan een obstakel aan de zijkant van een nooduitgang de opstopping verminderen, die normaal gesproken ontstaat voor de deuropening.
"Meestal raakt de nooduitgang verstopt door mensen die vechten om de ruimte", aldus hoofdonderzoeker Daichi Yanagisawa in het Britse tijdschrift New Scientist. "Maar de pilaar houdt mensen die van de linkerkant komen zo effectief tegen dat de ruimte vlak voor de nooduitgang minder druk bevolkt is. Daardoor ontstaan er minder conflicten en verloopt de evacuatie soepeler."
Een obstakel voor de nooduitgang werkt echter niet altijd. De precieze plek is van groot belang. Als een pilaar in het midden voor de deuropening wordt geplaatst, neemt de snelheid van evacuatie juist af tot 2.78 mensen per seconde, zo bleek tijdens het experiment.
De oorzaak daarvan ligt vermoedelijk in het aantal mensen dat last ondervindt van het obstakel.
Als een obstakel in het midden staat, wordt volgens de onderzoekers bijna iedereen belemmerd in zijn pogingen om naar buiten te rennen.
Wanneer de pilaar aan de linkerkant voor de nooduitgang staat, worden alleen de mensen aan de linkerkant gehinderd, waardoor anderen juist vrij baan hebben en de evacuatie op topsnelheid verloopt.
(Bron)

Geen opmerkingen: