dinsdag, december 01, 2009

Het Wilhelmus wordt onderdeel van de inburgeringscursus, 'mensen moeten begrijpen waar het over gaat'.
Wie doet een onderzoek naar het niveau van begrip van het Wilhelmus onder 'oude' Nederlanders?
De meeste mensen zullen het eerste couplet kennen:

Wilhelmus van Nassouwe ben ik van Duitsen bloed
den vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood.
Een prinse van Oranje ben ik, vrij onverveerd
den Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd.

(Duits? Spaans? Kan dat wel volgens Wilders c.s.?)

En misschien het zesde:

Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer
op U zo wil ik bouwen, Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven, Uw dienaar t'aller stond
de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt.

(Niet echt neutraal hè? En dat moeten mensen begrijpen om een 'goeie' Nederlander te worden?)

Geen opmerkingen: