dinsdag, april 16, 2002

De gemeente gaat langs de hoofdfietsroute in deze wijk alle groene bolletjes door nieuwe lampen vervangen. Er staan nu dus palen met daarop halve groene bollen, die een getint licht uitstralen. Eén van de groootste hobby's van sommige bewoners van deze wijk is die lampen slopen. De nieuwe lampen zijn getest en lijken sloopbestendiger (ofwel: een uitdaging voor de gevorderde vandaal). Ze geven wit licht, en omdat ze anders in elkaar zitten, geven ze ook meer licht over een groter gebied. Dat voelt veiliger voor veel mensen.
Als ik nu van vriendje naar huis fiets, langs een lange sloot, fiets ik eerst langs huizenblokken, geflankeerd door groene bolletjes. Dan kom ik langs een speelveld waar de lampen altijd stuk zijn (vervangers zijn binnen een dag weer stuk), en dan whaaaammmm langs een rij nieuwe lampen. Meer licht, witter licht, en ik ben elke keer blij dat ik die route letterlijk bijna blind kan fietsen - want de lampen verblinden me zoals halogeenlampen van auto's dat doen. Links de gymzalen, rechts een pleintje dat lager ligt dan het fietspad, op gevoel het midden houden. Misschien komt het doordat ik nachtblind ben. Wat er ook toe leidt dat ik tien meter verderop, waar weer oude lampen staan, niets zie behalve vlekken.
Ik heb het wijkbureau maar eens gemaild, en ja, overal langs de sloot komen nieuwe lampen.
Binnenkort moet ik een zonnebril op als ik 's avonds tussen vriendje en mijn huis heen en weer fiets.

Geen opmerkingen: