vrijdag, april 19, 2002

Vervolg: vriendje belt me wakker: er is een vliegtuig een toren in Milaan ingevlogen! Net wakker, snap er niks van, vriendje vindt dat ik maar even op TV moet kijken, ik vind dat ik te weinig puf heb om naar de huiskamer te wankelen.
Verder slapen. Twaalf uur wakker, nog maar eens naar de drie keuzeroosters gekeken want maandag moeten we onze keuze hebben doorgegeven. Shit, maandag, dan ben ik vrij, dus ik moet het morgen al doorgeven.
De roosters zijn geprint op drie verschillende kleuren papier. Eén valt er direct af wegens te vaak zes dagen achter elkaar werken. Zo zit je dan midden in de nacht te kiezen: om en om een weekend vrij en af en toe doordeweeks twee dagen, of liever vaker een dag en af en toe een driedaags weekend? Rooster 1 heeft vaker een late dienst voor vrije dagen, het andere een vroege dienst na vrije dagen. Schemaatje maken, plusjes, minnetjes...
Ik heb een keuze gemaakt en ben weer gaan slapen. Werd om tien voor half zes wakker van de wekker en om kwart over zes met het gevoel dat ik iets vergeten was. Werk gebeld en gemeld dat ik er aan kwam.
Op mijn werk bedacht dat ik van het weekend die roosters weer moet bekijken, want iedereen moet in een andere week instappen, dus ik moet kiezen met welke week ik wil beginnen.
Eenmaal thuis gekomen lagen de oproepen voor de verkiezingen en het referendum in de bus. Het referendum biedt de keuze uit twee mogelijkheden: 1 (zakelijk) en A (gevarieerd). Er horen kaartjes bij die logischerwijs zuid-noord staan in plaats van noord-zuid. 1 duurt 10-15 jaar om te realiseren en levert 15 miljoen op verdeeld over 15 jaar (en daarna??); A kost 91 miljoen verdeeld over 20 jaar en duurt 15-20 jaar om te realiseren. Utrecht kennende beginnen we gewoon ergens (bij de kantoren namelijk), waarna alles enorm uitloopt en halverwege (vóór de woningbouw) afgeblazen wordt. In dat opzicht is 1 veiliger. Maar 1 legt het accent op kantoren ( 240000 vierkante meter kantoren en minimaal 850 woningen) en een levendige Catharijnesingel, terwijl A het accent legt op woningen (190000 vierkante meter kantoren en minimaal 1700 woningen) en een groene Catharijnesingel. Nu vind ik dat er wel genoeg kantoren zijn, en niet genoeg huizen. Ik vermoed wel dat het geen huizen voor weinigverdieners zullen zijn. En ik ben nogal gehecht aan de groene Catharijnesingel, ik moet er niet aan denken dat daar (plan 1) stenen kades, winkels en horeca komen.
Kiezen, kiezen, kiezen, en dat kan ik helemaal niet. Ik vind het al heel wat dat ik voor de politieke verkiezingen weet wat ik wil. En dan ook nog een rooster, een week, en een plan waarvan ik nu al weet dat het niet uitgevoerd gaat worden zoals gepland.

Geen opmerkingen: