maandag, november 25, 2002

Een stokje van Elisa:
Krijg je liever een e-mail of een brief?
Sja... Dat ligt eraan. E-mail is lekker snel, dat is een groot voordeel. Je kunt snel schrijven, snel reageren, als in een telefoongesprek maar wel op het moment dat het jou uitkomt. Als je naar de wc moet, kun je die mail even laten liggen. Ik ken niet veel mensen tegen wie ik zou zeggen: 'Blijf even hangen, ik moet naar de plee'.
Maar: een brief is ook mooi, juist omdat het tijd en aandacht vraagt om een brief te schrijven. Uiteraard hebben we het dan over Brieven, niet over massamailings en giro-afschriften en rekeningen. Zoals het bij die mail niet gaat om de fantastische aanbiedingen uit Nigeria, de borstvergrotingszalfjes, de penisverlengingspillen en de 'bespaar op uw hypotheek; US residents only'-mails.
Eigenlijk heb ik niet echt een sterke voorkeur. Een brief heeft als voordeel de tastbaarheid, de mail heeft de snelheid.
Het hangt ook sterk af van de afzender: mijn moeder is geen ster in schrijven - niet in brieven, niet in mail. Maar omdat ze toch af en toe wat wil laten horen, stuurt ze soms een mail door, zo'n mail met een bemoedigende tekst, of een grapje.
Als ik zo'n mail krijg, ben ik sterk voor brieven. Omdat ze in een brief wel iets persoonlijks laat zien, en omdat elke brief me een schokje van herkenning geeft: dat lijkt mijn handschrift wel!
Bij anderen is dat handschrift de reden om de voorkeur aan mail te geven ;-)
Dus nee, ik heb niet echt een voorkeur.

En wie zal ik nu eens blij maken met dit stokje? Ik denk nog even na...

Geen opmerkingen: