donderdag, april 15, 2004

Autochtone leerlingen hebben moeite met inburgeringstoets

Mbo-leerlingen uit Friesland struikelen op belangrijke punten bij het maken van een inburgeringstoets. De 260 voornamelijk autochtone getoetste jongeren weten weinig over politiek, onderwijs, gezondheid, cultuur en vrije tijd. Dat heeft docent H. Baart van het Agrarisch Opleidingscentrum (AOC) Friesland woensdag laten weten.
De eerstejaars mbo-leerlingen van het AOC maakten de toets voor een project waarbij onder meer inburgeringspelletjes voor niet-Nederlandstaligen worden ontwikkeld. Het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Friesland College was de opdrachtgever voor het project. Het ROC wil namelijk producten uit het project gaan gebruiken bij scholing van de cursisten die jaarlijks bij het ROC een inburgeringscursus volgen. Met betrekking tot het project hebben de 260 leerlingen een inburgeringstoets gedaan.
Baart vindt dat aan alle autochtone middelbare scholieren een dergelijke inburgeringstoets voor moet worden gelegd. "Dan heb je een soort nulmeting", aldus Baart. De resultaten uit de inburgeringstoets worden doorgegeven aan de leraren maatschappijleer, zodat zij er meer aandacht aan besteden. De 260 leerlingen zijn nu wat makker geworden, eerst hadden veel leerlingen vooroordelen over allochtonen, dat is nu wel anders, aldus Baart.
(Bron)

Ik zei het al eerder: misschien moet je eerst eens kijken wat de gemiddelde Nederlander zoal weet, om op basis daarvan een toets te ontwerpen. Want waarom zou een allochtoon méér kennis van Nederland moeten hebben dan een Nederlander? Weet u precies wanneer Willem van Oranje vermoord werd? Hoe een wet tot stand komt? Waarom vette vis in sommige opzichten gezonder is dan mager vlees? Wie de voorzitter van de Eerste Kamer is? Wat het effect van inversie op het werkwoord is? Wat het wettelijke verschil met betrekking tot schoolgeld is voor een kind onder de 16 en een kind van 16? Waarom Koninginnedag niet op de verjaardag van de koningin is?

Geen opmerkingen: