vrijdag, juli 09, 2004

Vaseline in strijd tegen foutparkeren

Bewoners van de Heerenveense Meineszstraat hebben hun eigen manier gevonden om foutparkeren tegen te gaan. Onder het motto "Zij plagen ons, wij plagen hun" smeren ze vaseline op de voorruit van foutparkeerders. Na de derde overtreding van een foutparkeerder wordt de voorruit besmeurd met een 'in dotsje vaseline'. "Daarna komen ze niet meer in onze administratie voor.", aldus bewoner Arjen van der Veen.
Van der Veen heeft zelf altijd de pot vaseline bij de hand. Er staan altijd veel geparkeerde auto's in de Meineszstraat omdat deze grenst aan het centrum waar betaald parkeren geldt. Soms is het er zo druk dat de bewoners amper hun eigen oprit kunnen verlaten.
Ondanks dat Van der Veen spreekt van een onschuldig geintje heeft de politie de bewoners onlangs gesommeerd te stoppen met het gesmeer. Ze mogen immers niet aan iemands auto komen. Maar het dreigement imponeert hen niet. Eenmaal zijn de bewoners te ver gegaan erkend Van der Veen. Een notoire foutparkeerder kreeg toen een kwak montagekit op zijn zijruit. "Maar dat was ook een hele vervelende man." aldus Van der Veen. Voor hem zijn de foutparkeerders een leuk tijdverdrijf. "Ik lach erom. Ik zit in de AOW, ik heb toch de hele dag de tijd."
(Bron)

Mijn vorige stekkie was een kamer op een hoog, boven een invalidenparkeerplek. Daar werd steevast door 'gewone' automobilisten geparkeerd, die het te ver vonden lopen naar de parkeerplaats 75 meter verderop. Op zich niet zo'n probleem, maar soms bleef er in zo'n auto iemand achter, die dan de radio lekker hard zette. Een keer stond er een auto met de radio zo hard dat mijn ramen trilden - en ze hadden de motor nog aan, zodat ik de walm binnenkreeg. Ik ben eerst gaan vragen of de motor uitkon en de radio iets zachter, waarop ik allerlei bedreigingen naar mijn hoofd kreeg. Teruggegaan naar mijn kamer en oeps, zomaar een ei laten vallen, ach jee.
Een dag later kreeg ik politie aan de deur, twee agenten die gnuivemd vroegen of ik met eieren gegooid had. Dus braaf gemeld dat het één ei was, en waarom ik dat gedaan had. Na wat gegniffel overlegden de agenten: 'Eieren gooien, staat niet in het wetboek hè? Geluidsoverlast en bedreiging wèl. En dat had de autodame er even niet bij verteld.'
Waarna met een brede grijns de conclusie volgde: 'Mevrouw, eigenlijk moeten we nu zeggen dat u maar niet meer met eieren moet gooien. Als er weer zo'n auto staat, belt u maar gewoon, dan komen we een boete uitdelen voor foutparkeren'.

Geen opmerkingen: