dinsdag, november 23, 2004

Imam blijft weigeren vrouwen de hand te schudden

TILBURG - De Tilburgse imam Ahmad Salam zal ook in de toekomst geen vrouwen de hand schudden. Dat zei de voorganger dinsdag tijdens een persconferentie. Rond de Tilburgse imam ontstond afgelopen zaterdag ophef, nadat hij had geweigerd minister Verdonk (Integratie) een hand te geven.
Een man mag de vrouw volgens Salam de hand niet schudden om "het contact tussen man en vrouw te stabiliseren en verleiding te voorkomen". Salam benadrukte dat hij desondanks graag in debat wil met Verdonk. Volgens hem is voor aanvang van de bijeenkomst met imams zaterdag in Soesterberg geprobeerd duidelijk te maken dat hij de minister de hand niet wilde schudden. "Maar dat is niet doorgegeven", aldus Salam.
"Ik wil graag mijn opvattingen over integratie met de minister bespreken, maar het lijkt erop dat integratie voor minister Verdonk iets is dat ertoe leidt dat mensen van buiten de islam zeggen hoe moslims de islam moeten beleven", zei Salam. "Ze zegt met woorden dat we gelijk zijn, maar ze vraagt me mijn keuzes te verlaten en de hare aan te nemen. Dat klopt toch niet?"
Tijdens de bijeenkomst in de Tilburgse moskee haalde de imam verschillende passages uit de islamitische bronnen aan die zijn gelijk moesten onderbouwen.
(Bron)

Ik vind de motivatie van dat niet schudden van handen volkomen krankzinnig: mannen kunnen zich dus (letterlijk) niet in de hand houden als ze een vrouw maar de hand schudden? (En dat is dan ook nog de verantwoordelijkheid van de vrouw, misschien, in deze fossiele opvatting.) Zelfde gezwets als 'een vrouw in minirok moet niet zeuren als ze aangerand wordt' - onzin, onzin, onzin.
Maar als die man dat niet wil, waarom hem dan dwingen dat wèl te doen? Wat mij betreft is het feit dat hij op die bijeenkomst was veelzeggender dan dat hij geen hand wilde schudden.

Geen opmerkingen: