woensdag, oktober 12, 2005

Vuil worden is goed voor kinderen

ZANDVOORT - Vuil worden is goed voor kinderen. Ze ontwikkelen zich beter als ze regelmatig buiten spelen en sporten, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Die boodschap was woensdagmiddag niet tegen dovemansoren gezegd voor een groep kinderen op scoutingterrein Stella Maris in Zandvoort. Daar gaven OMO en NOCNSF de aftrap voor de campagne 'Vuil is goed', om kinderen te stimuleren meer buiten te gaan spelen.
Vuil worden is nodig voor de groei en ontwikkeling van kinderen en voor hun welzijn en geluk, ontdekte klinisch psycholoog John Richer van de universiteit van Oxford. Hij deed het onderzoek in opdracht van Unilever. Samen met NOCNSF heeft wasmiddelenmerk OMO van Unilever de Buitenspeelbond opgericht. Via de gelijknamige website worden kinderen en hun ouders op ideeën gebracht voor buitenspelletjes. De bedoeling is dat volgend jaar op Papendal de Nationale Kampioenschappen Buitenspelen worden gehouden.
Woensdagmiddag was het een drukte van belang bij scoutinggroep Stella Maris in de Zandvoortse duinen. Presentator Jochem van Gelder gaf daar de aftrap voor de campagne 'Vuil is goed'. Hij maakte zichzelf ook bijzonder vies door samen met een groep kinderen een kist op te graven uit een modderpoel met daarin een ballon. Van Gelder vindt het niet erg als zijn drie zonen vies thuis komen. "Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten, want mijn vrouw doet de was. Dat is niet altijd een benijdenswaardige positie binnen het gezin."
Ook moeder Joyce Kinneging uit Zandvoort heeft geen moeite met vlekken na het buiten spelen. "Mijn dochters zijn dol op buiten spelen. Kleren die stuk zijn gegaan, vind ik alleen wat minder."
De tienjarige Mickey uit Zandvoort deed vol overgave mee aan het zeepglijden. "Ik vind het leuk dat je vies kan worden van spelletjes spelen." Sergio van acht schrok toch even dat zijn broek onder de verf zat van het verfspringen, maar lachte al weer toen hij hoorde dat het waterverf was. De moeder van de elfjarige Jean-Paul is er meestal niet zo blij mee als hij vuil thuiskomt. "Als mijn mobiel vies wordt, kan ik het schudden met mijn zakgeld."
NOCNSF hoopt dat kinderen die door de campagne meer buiten gaan spelen, ontdekken dat sporten leuk is en zich aansluiten bij een sportvereniging.
(Bron)

Geen opmerkingen: