vrijdag, december 15, 2006

Consument weet weinig van rechten bij online aankopen

AMSTERDAM - Nederlandse consumenten zijn slecht op de hoogte van hun rechten en plichten bij online aankopen. Dat blijkt uit een enquĂȘte van Kieskeurig.nl onder bijna 1500 bezoekers van de productvergelijkingssite.
Tweederde van de consumenten heeft geen goed beeld van de belangrijkste voorwaarden bij aankopen op internet. Zo weet nauwelijks meer dan de helft dat klanten een aankoop binnen zeven dagen terug moeten sturen als ze niet tevreden zijn, en is 78 procent er niet van op de hoogte dat de verkoper dan het volledige factuurbedrag moet terugbetalen.
Volgens de onderzoekers is niet alles duidelijk in wetgeving vastgelegd. Goede communicatie tussen de internetwinkel en de klant is daarom de beste manier om problemen te voorkomen, menen zij.
(Bron)

Net zoals mensen bij aanschaf van apparaten bij postorderbedrijven "extra garantie" kopen, zodat de termijn langer dan een jaar is. Maar pakweg een wasmachine heeft een levensduur langer dan 1 jaar, dus mag je verwachten dat ie het ook langer doet. En je zult zien: als er dan iets mee mis is, is het prompt iets dat net niet onder die "verlengde garantie" valt.

Geen opmerkingen: