vrijdag, december 15, 2006

Stel je werkt. Dan word je een tijdje ziek. Als je al lang weer beter bent, krijg je ziekengeld. Gebaseerd op een brutodagloon dat iets boven twee bruto uursalarissen ligt. Dus dat lijkt wel rijkelijk (armelijk?) laag. Van dat brutodagloon krijg je dan 70%, en ooit, veel later, krijg je nog een toeslag van 20% wegens uitzendkracht. (De ervaring heeft geleerd dat dat 'later' in elk geval niet binnen 3 maanden is.)

Het UWV bellen dan maar. Daar had je al eerder een surrealistisch gesprek mee, want zij hadden jouw telefoonnummer niet. Of eigenlijk, ja, ze hadden je nummer wel. Het nummer van het oude huis van je ex, waar ik vreemd genoeg niet was. De UWV-medewerker moest een beetje lachen, zei iets over koppeling van bestanden en nieuwe software en ja, dat kreeg je dan, ze hadden gewoon de oude bestanden van mensen die in de bouw werkten. Niet dat ik ooit in de bouw heb gewerkt, maar tegen die tijd geloofde ik alles.

Dus je belt het UWV, voorbereid op x keer doorverbinden en verbinding verbroken en collega's die het precies weten maar er nu even niet zijn. Dat viel erg mee, degene die ik aan de lijn kreeg wist van de hoed en de rand. Het klopte, dat dagloon, en dat klopte niet. Surrealisme, ik zei het al.
Het werd me uitgelegd. Sinds ik werk, heb ik loon. Dat loon is gemiddeld over het hele jaar. En dan valt het ietsjes te laag uit, als je 4 maanden uitsmeert over 12 maanden. Waarom mijn WW-uitkering van daarvoor niet meegewogen was? Ja zeg, ze gaan niet bij elke ziekmelding kijken hoe of wat. En dat dat een UWV-uitkering was, ja, ach, het UWV weet niet wat het UWV doet blijkbaar. Maar als een inkomen ineens ergens in het jaar begint, zou het toch kunnen dat er daarvoor ander inkomen was? Van ander werk, of een uitkering? Dat moet je toch als je het sofinummer invoert, met 1 druk op de knop kunnen terugvinden? Nee dus.
Je vraagt je af waarom we ons in vredesnaam druk maken over bestandenkoppeling: dat gebeurt dus helemaal niet.
Ik kon een herberekening aanvragen werd me meegedeeld, want ik had dan nog wel geld tegoed. (Wat doen ze met de tegoeden van degenen die niet achterdochtig genoeg zijn om te gaan bellen?)

Om die herberekening aan te vragen, moet ik alle inkomensstukken van de afgelopen 13 maanden opsturen. De stukken van de afgelopen maanden hébben ze, maar die moeten toch opgestuurd worden, want, je raadt het al: andere afdeling.
De stukken van daarvoor ook. Dus nu moet ik het UWV kopietjes gaan sturen van mijn inkomen van het UWV, omdat het UWV niet weet dat het UWV mij dat inkomen verschaft heeft in het verleden.

Hele foute gedachte die in me opkomt: volgens mij moet je makkelijk weg kunnen komen met fraude. Niemand bij het UWV die ook maar vaag weet wat de anderen doen. Het is een wonder dat ze zo af en toe nog eens fraude ontdekken.

Geen opmerkingen: