maandag, januari 15, 2007

Contactpersoon in mobieltje helpt hulpverleners

AMSTERDAM - Bezitters van mobiele telefoons wordt aangeraden personen die bij calamiteiten gebeld moeten worden met een speciale notering in hun lijst met contacten te zetten. Dat adviseert het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).
"Ten tijde van een ongeval is het heel druk en wil je de familie snel op de hoogte brengen", verklaart een woordvoerder maandag. "In een mobiele telefoon staat vaak een hele lijst met voornamen, zodat je eigenlijk nooit weet wie nou familie is of vage bekende.
Uiteindelijk komen we er altijd wel, maar als mensen het internationaal gebruikte ICE, wat staat voor In Case of Emergency, voor een naam zetten, wordt het zoeken wel makkelijker. Bovendien bereik je daarmee zeker de persoon van wie het slachtoffer zelf graag wil dat die op de hoogte gesteld wordt."
Een woordvoerder van het Nationale Politie Instituut heeft niet de indruk dat de grote lijst met contacten het opzoeken van een contactpersoon bemoeilijkt. "En vaak staat er wel een naam als 'mama' of 'thuis' in. We hebben dan ook niet het idee dat we dit moeten promoten. Dat neemt niet weg dat het wel heel handig is."
Telecombedrijven Telfort, Hi en KPN zijn maandag wel hun eigen campagne begonnen, gebaseerd op successen uit het buitenland. Zij pleiten alleen voor de term SOS. "Uit onderzoek bleek dat onze Nederlandse klanten niet bekend zijn met ICE. SOS betekent hetzelfde, is ook internationaal en leeft hier meer."
(Bron)

Geen opmerkingen: