Hoge budgetten zorgen voor luie ict'ers
AMSTERDAM - De tevredenheid van het bedrijfsleven over ict-dienstverlening is het afgelopen jaar flink gedaald, terwijl de budgetten juist zijn gestegen. Onderzoekers van Ernst & Young wijten dat aan "luiheid en gemakzucht" in de sector.
Ernst & Young ondervroeg ruim zeshonderd directeuren en managers voor zijn tweemaandelijke ICT Barometer. Van hen is 21 procent niet tevreden. 15 Procent overweegt daarom zelfs een andere dienstverlener aan te trekken. De meest genoemde reden (45 procent) is gebrek aan kwaliteit, gevolgd door onzekerheid over de continuïteit van de dienstverlener (15 procent) en gebrek aan klantgerichtheid (11 procent).
Tegelijkertijd zijn de budgetten die bedrijven voor ict-dienstverlening uittrekken juist gegroeid. Bedrijven hebben steeds meer ict-medewerkers, zowel intern als extern, en 43 procent van de ondervraagden verwacht dat de budgetten het komende jaar zullen toenemen.
Volgens Jacob Verschuur van Ernst & Young is de dalende tevredenheid bij stijgende budgetten een terugkerend probleem. Hij wijt dat voornamelijk aan "luiheid en gemakzucht" bij de ict'ers. "Het is alsof de ict-dienstverleners niets geleerd hebben van het recente verleden. Telkens als de budgetten stijgen keldert de kwaliteit van de geleverde diensten. Doodzonde, want met dit gedrag snijden ze zichzelf uiteindelijk in de vingers."
De onderzoekers keken ook naar het gebruik van mobiel internet in het bedrijfsleven. Dat blijkt nog niet populair: slechts een kwart van de ondervraagde managers gebruikt internet op een PDA of mobiele telefoon. Mannen doen dat overigens drie keer zo vaak als vrouwen.
De meest genoemde reden vormen de hoge kosten. "Prioriteit één is dat de providers hun prijzen sterk laten dalen", zegt Verschuur. "Daardoor zal het gebruik van mobiel internet pas een hoge vlucht nemen."
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten