maandag, februari 04, 2008

Schiphol en ANVR dagen Staat om vliegbelasting

AMSTERDAM - De luchthaven Schiphol en de reisorganisatie ANVR spannen gezamenlijk een kort geding aan tegen de Staat om de invoering van de vliegbelasting te voorkomen. Dat maakte Schiphol Group maandag bekend.
Het kort geding dient op 5 maart voor de rechtbank in Den Haag. Die behandelt op die dag ook het kort geding dat de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen Barin eerder tegen de Staat heeft aangespannen om de ticketbelasting.
De Nederlandse luchtvaart- en reissector vreest dat zijn concurrentiepositie lijdt onder de vliegbelasting. Die geldt vanaf 1 juli voor alle vliegreizen.
Reizigers die binnen Europa blijven of minder dan 2500 kilometer vliegen, betalen 11,25 euro extra. Voor langere vluchten geldt een belasting van 45 euro. De Tweede Kamer heeft al met het voorstel ingestemd.
Schiphol en ANVR menen dat de vliegtaks in strijd is met internationale afspraken en regelgeving. Ook zou de belasting ertoe leiden dat reizigers uitwijken naar luchthavens in het buitenland, zodat het doel - vermindering van de uitstoot van het broeikasgas CO2 - niet wordt bereikt.
(Bron)

Wat wordt er concreet gedaan met het geld dat die belasting oplevert? En als je zo in zit over de milieu-effecten van vliegen, waarom dan niet de kortere afstanden harder aanpakken? Of is het een melkkoe zoals het roken? (Want als je daar realistisch naar kijkt, zou je het niet duur moeten maken, maar moeten verbieden. Dat je het niet weg krijgt is duidelijk, maar nu zègt de overheid: foei, niet doen, ongezond hoor!, terwijl de handjes begerig uitgestrekt worden naar wat het oplevert. De overheid zou zich geen raad weten zonder die accijnzen.)

Geen opmerkingen: