maandag, juli 27, 2009

Eis vier jaar voor vergiftigen kind

AMSTERDAM - Een 27-jarige man uit Nijmegen, die bij de politie heeft bekend zijn tien maanden oude zoontje te hebben vergiftigd in het Radboud-ziekenhuis, hoorde maandag vier jaar cel en tbs met dwangverpleging tegen zich eisen voor een poging tot moord.
De verdachte staat ook terecht wegens brandstichting. Voor de rechtbank in Arnhem bekende verdachte Mahesh D. opnieuw zijn zoontje bewust meerdere malen onder andere methanol en ethanol te hebben toegediend.
"Ik deed het omdat ik aandacht wilde. Ik vond de aandacht van de artsen fijn, bekende D. Ook kreeg het kindje tussen augustus en december vorig jaar meerdere keren een antischurftmiddel toegediend.
"Maar ik heb er niet bij stilgestaan dat Melvin er ook aan dood kon gaan", zei de verdachte, die de rechters schijnbaar zakelijk opsomde op welke momenten hij zijn zoontje de verschillende hoeveelheden dodelijke medicijnen toediende.
D. genoot zo van de aandacht dat hij besloot zijn zoontje steeds meer gifstoffen toe te dienen. "Pas toen ik zag dat Melvin blauw aanliep en ik hem moest reanimeren, begreep ik dat het ook mis kon gaan", aldus D.
"Maar ik kon er niet mee stoppen omdat stemmetjes in mijn hoofd mij opdroegen ermee door te gaan." De verdachte vertelde dat hij niemand durfde toevertrouwen dat hij last had van stemmen in zijn hoofd.
Volgens artsen zou Melvin de vergiftiging zeker niet hebben overleefd als zij niet op tijd hadden ingegrepen. Na een reeks vergiftigingen kreeg het kindje onder meer last van hartritmestoornissen. Ook raakte het in coma.
Door ingrijpen van de artsen kon de toestand van het jongetje worden gestabiliseerd. Het kind heeft momenteel nog last van epileptische aanvallen die medici niet kunnen verklaren. Ook is het zicht van het jongetje door het incident aangetast.
Op dit moment krijgt het slachtoffertje fysiotherapie, maar wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn is nog onbekend. D. heeft sinds zijn arrestatie geen contact meer met zijn zoontje en de moeder van het jongetje.
De verdachte bekende tegenover de rechtbank ook in december 2008 meerdere wc-rollen in een toiletruimte in het Radboud-ziekenhuis in brand te hebben gestoken.
Ook dit deed D. vanwege zijn hang naar aandacht. Gedragsdeskundigen van het Pieter Baan Centrum menen dat D. onder meer het syndroom van münchhausen-by-proxy heeft. Volgens de deskundigen is de verdachte sterk verminderd toerekeningsvatbaar.
De advocaat van D. vindt niet dat zijn cliënt de cel in moet. Dat zou volgens de raadsman een spoedige behandeling alleen maar in de weg staan.
De rechtbank doet over twee weken uitspraak.
(Bron)

Domme man, als ie gelijk gezegd had dat ie stemmen hoorde, had ie ook aandacht gekregen...

2 opmerkingen:

Chipo zei

Hij klinkt meer als iemand die kerngezond een aantal ziektebeelden tegelijk probeert te etaleren.

Hippo zei

Geef toe, da's toch knap gestoord?