donderdag, oktober 29, 2009

Van der Laan voelt zich soms 'onbehaaglijk'

DEN HAAG - Minister Eberhard van der Laan (WWI) ervaart 'soms een onbehaaglijk gevoel' bij allochtonen die in Nederland een huis huren en intussen sparen voor een eigen huis in Marokko of Turkije.
Hij vindt dat 'knellen' wanneer ze in Nederland wonen in huizen en wijken die door overheid en woningcorporaties voor veel geld en met veel werk worden opgeknapt.
''Ik besef dat ik me op glad ijs begeef'', aldus de bewindsman woensdagavond in de Kamer. ''Ik zie die mensen het liefste investeren in de eigen woonomgeving'', bekende Van der Laan.
''We doen er alles aan om die wijken uit hun achterstand te tillen.'' Daarbij plaatst hij vraagtekens bij de integratie van de mensen die een huis willen in eigen land. Maar ''Iedereen mag doen wat hij wil''.
Ineke van Gent van GroenLinks noemde de opmerkingen van Van der Laan een ' losse flodder'. De minister bestreed dat. ''Dat wil ik niet in zo'n gevoelig onderwerp.'' Hij zei zijn uitlatingen met aarzeling te hebben gedaan. ''Ga er niet mee aan de haal dat ik me op dit gladde ijs begeef.''
Hij deelde de mening van Van Gent dat het investeren in een huis elders niet hoeft te betekenen dat je je in Nederland afzijdig houdt.
Van der Laan komt op de kwestie terug in zijn aanstaande Integratiebrief.
(Bron)

2 opmerkingen:

Unknown zei

maar nederlanders die sparen voor een huis in Spanje, Turkije of Marokko dan?

Hippo zei

Dat mag. Want dat zijn autochtonen, en dan mag het.