zaterdag, februari 22, 2003

Brrr, Sarita (die toch ook ooit eens logde, oehoe, Saharitaaa! Waar ben je?) meldt in een commentaar bij Jeanne een hele enge site: Ready.gov. "Terrorism forces us to make a choice. Don't be afraid... Be ready."
Met tips wat te doen in het geval van een biologische, chemische of nucleaire aanval, explosies en/of stralingsgevaar. Stappenplannen, PDF-brochures, noodkoffers maken...
Ik weet niet, mijn oma had vroeger enorme voorraden weckpotten met groente en fruit, want je wist maar nooit. Na twee wereldoorlogen, een crisis en de jaren-vijftig-angst voor de Russen speelde ze op zeker. Ik denk dat in mijn ouders' keuze voor NZ als hun tweede thuisland ook het idee meespeelde dat dat zó ver weg van alles lag, dat daar nooit oorlog zou komen.
Ik kan me de angst dus wel degelijk voorstellen. Maar ik heb zo het gevoel dat deze site niet bedoeld is om het volk voor te lichten om angst en in het uiterste geval, aantallen slachtoffers te verminderen. Het voelt als een politiek drukmiddel. Eerlijk gezegd voelt het als het soort dreigement dat een foute ouder loslaat op een onwillig, klein kind. Big parent is warning you.

Geen opmerkingen: