zaterdag, februari 22, 2003

Ik vroeg me af wat de slakkenslachtingen aanrichtte in de tuin. Er zitten véél slakken, maar ik vond twee plekken waar erg veel gekraakte huisjes lagen. En tenzij slakken een soort begraafplaatssysteem hebben, wat me niet waarschijnlijk lijkt, moest er een andere reden, of eigenlijk: een andere dader zijn. Lijstersmidses ken ik, maar die liggen niet verscholen onder blaadjes. Lijsters gaan ergens zitten waar ze overzicht hebben op de omgeving, en waar ze de huisjes op een steen kapot kunnen hameren. Bovendien heb ik hier nog nooit een lijster gezien, alleen merels. Maar die heb ik weer nooit zo'n smidse zien gebruiken.
Vriendje en ik dachten erover na. Een egel? Maar die zou ik gehoord hebben, egels maken véél lawaai. Iedereen die ooit 's nachts op een camping wakker is geschrokken omdat iemand hijgend en proestend hun vuilniszak ondersteboven keerde, maar bij het uit de tent kruipen geen mens kon ontdekken, weet hoe zoiets klinkt. Bovendien zei vriendje dat een egel gevangen slakken zou opeten waar ie ze vond, en niet op een bepaalde plek.
Dus we houden het er even op dat de eerder gesignaleerde spitsmuis misschien de verantwoordelijke is. Geen idee of die slakken op een vaste plek opeet (zou dat niet teveel energie kosten?), of misschien - slimmer - gewoon doorheeft waar ze graag zitten en waar er dus veel te vinden zijn met weinig moeite.

Geen opmerkingen: