vrijdag, februari 21, 2003

Tuininspectie: goed nieuws en slecht nieuws.
Het goede nieuws: ik heb minimaal vier pollen speenkruid; een paar eigenwijze tweejarigen hebben dwars tegen de kou in al een rozet gemaakt; zenegroen en wilgenroos doen het uitstekend; een tot nu toe raar middenstuk is inmiddels overdekt met mos waarop een explosie van aardbeitjes groeit - sieraardbeitjes helaas, maar toch. Er groeit iets in de vijver waarvan ik zeer benieuwd ben wat het is. De dotter houdt ook vol. Er komen plots op allerlei plekken tulpen op die ik daar niet neergezet heb en in de bijna drie jaar dat ik hier woon ook niet eerder gezien heb. Wat ik wèl geplant heb, komt ook op, lijkt het.
Het slechte nieuws: brandnetel en zuring doen het helaas ook uitstekend. Alle verdorde rommel van die planten vorig jaar heb ik op een hoop achterin gegooid (tegen een muur, onder een balkon, niet gunstig om te kiemen, wel gunstig voor vogels, muizen en andere beestjes, ook vanwege een mix met bessentakken, bottels, wilgenroosjespluis).
Ik heb een bak met alleen maar aarde naar binnengehaald om de laatste overgeschoten bollen in te planten, die mogen lekker binnen bloeien, en daarna naar buiten. Ik koop elk jaar wat bollen bij, maar ik heb niet elk jaar puf om ze ook allemaal te planten. Meestal lopen ze rond deze tijd dan half uit, en zet ik ze in een bak binnen, waarna ze, eenmaal uitgebloeid, op mijn slaapkamer mogen logeren tot ze zonder vorstrisico naar buiten kunnen. Dan kan ik ze planten wanneer het mij uitkomt. Of, wat inderdaad ook wel gebeurt, de winter erna de hele bak weer binnenhalen ;-)

Geen opmerkingen: