woensdag, juni 09, 2004

Nijs komt met de schrik vrij tijdens spoeddebat

DEN HAAG - Het ziet ernaar uit dat staatssecretaris Nijs van Onderwijs met de schrik vrijkomt. De regeringspartijen lijken genoegen te gaan nemen met de verklaring dat ze haar uitspraken in het vraaggesprek met Nieuwe Revu niet zo had bedoeld. Nijs wilde alleen maar zeggen dat ze heel goed kan samenwerken met haar minister Van der Hoeven.
"Ik wilde aangeven dat we wel degelijk samen door één deur kunnen. Ik herken mij alleen niet in beelden die ik heb opgeroepen", zei ze dinsdag in de Tweede Kamer. Het beeld was dat Nijs haar minister niet vertrouwt en dat ze informatie achterhoudt.
Nijs (VVD) probeerde in de Kamer dat beeld te weerleggen. "Ik heb niet gezegd dat de minister politieke spelletjes speelt en informatie heeft achtergehouden", zei ze. Van der Hoeven (CDA) verklaarde dat de opstelling van de staatssecretaris haar genoeg vertrouwen geeft om met haar verder samen te werken. Voorwaarde was wel dat Nijs afstand zou nemen van de tekst en haar excuses zou aanbieden, aldus de minister. Nijs zei niet te hebben overwogen af te treden.
De Kamer kon dat maar moeilijk volgen. "Je kunt niet tegelijk erkennen dat je iets gezegd hebt en het dan weer ontkennen", zei PvdA'ster Hamer. Volgens haar heeft Van der Hoeven haar geloofwaardigheid verloren en moet Nijs zich afvragen of ze niet de eer aan zichzelf moet houden.
Afgezien van de VVD stelden alle partijen zich uiterst kritisch op. Ook Van der Hoevens eigen CDA, die vond dat de minister nadrukkelijk het vertrouwen moet uitspreken in haar staatssecretaris. Uiteindelijk kwam de oppositie met een motie die treurnis uitspreekt over de schade die de affaire het onderwijs zou hebben berokkend.
Van alle kanten klonk op het Binnenhof het woord "onverstandig" als het gewraakte interview ter sprake kwam. Premier Balkenende zei dat Nijs dat zelf ook wel zou inzien. Maar na een gesprek met beide kemphanen maandagavond stelde hij vast dat de lucht is geklaard en dat de twee weer door een deur kunnen.
Tot dezelfde conclusie kwam Nijs' partijgenoot Van Aartsen. "Aan de slag meiden", adviseerde de liberale voorman. "Er is genoeg te doen op Onderwijs."
Van der Hoeven liet dinsdag weten dat de lucht inmiddels is geklaard. "De staatssecretaris heeft zich in haar verklaring intussen openlijk gedistantieerd van haar uitlatingen. Fouten maken mag, en ik ga ervan uit, heb er vertrouwen in, dat dit in de toekomst niet meer voorkomt."
In het interview zei Nijs het te vertikken politieke spelletjes met haar minister te spelen. "Ik doe niets stiekem, ik heb geen dubbele agenda." In een toelichting liet zij dinsdag weten: "Het was mijn bedoeling in het interview voor eens en altijd een streep te zetten onder de discussie over de relatie tussen de minister en mij. Het is mij niet gelukt dat beeld correct neer te zetten. Mijn formuleringen hadden anders gemoeten en ik betreur dat."
Zo verwijt Nijs in het gewraakte interview Van der Hoeven een tactiek van verdeel-en-heers. De CDA-minister vergeet ook informatie door te spelen. Om de relatie te verbeteren had het ministerie een interactief computerprogramma aangeschaft.
[Huh?]
Nijs constateert in het vraaggesprek dat de manier waarop zij en Van der Hoeven politiek bedrijven nogal uiteen loopt. "Zij organiseert eerst voldoende draagvlak voor een beslissing - en neemt hem dan. Ik werk precies andersom: ik beslis eerst, dan ga ik daarmee de boer op."
Tussen Nijs en Van der Hoeven heeft het nooit geboterd. In het eerste kabinet-Balkenende bleek dat beiden maar moeilijk met elkaar overweg konden. De VVD drukte de benoeming van Nijs in het tweede kabinet-Balkenende echter door.
(Bron)

Geen opmerkingen: