vrijdag, juni 11, 2004

Olielozingen op zee harder aangepakt

LUXEMBURG - Europa pakt olielozingen door schepen op zee harder aan. Ministers van Verkeer hebben dat vrijdag in Luxemburg besloten; ze namen een richtlijn aan die verder gaat dan huidige verdragen.
Voor Nederland betekent het besluit dat reders en kapiteins in meer gevallen aansprakelijk zijn voor olieschade. Bovendien kan justitie voortaan ook anderen aanpakken, zoals het classificatiebureau dat een tanker heeft gekeurd.
Aanvankelijk was het plan dat justitie alle olielozingen zou moeten onderzoeken en vervolgen. "Schier ondoenlijk", vond Nederland, gezien de 350.000 scheepsbewegingen in het Nederlandse deel van de Noordzee. Op verzoek van minister Peijs (Verkeer) is die verplichting uit het voorstel geschrapt.
De richtlijn heeft vooral gevolgen voor zuidelijke lidstaten als Spanje en Portugal. Die hadden nog weinig mogelijkheden om lozende schepen te vervolgen: dat bleek bijvoorbeeld een probleem na de ramp met de Prestige.
(Bron)

Geen opmerkingen: