zondag, september 12, 2004

Journalist met namaakbom krijgt toegang op vliegveld

LONDEN - Een journalist van het Engelse zondagsblad News of the World kon met een namaakbom toegang krijgen tot het Londense vliegveld Heathrow zonder dat hij werd gecontroleerd. Gekleed als bouwvakker met een reflecterend hesje een een bouwhelm stapte hij in een busje dat werknemers naar de bouwput voor de nieuwe kerosineopslagplaats bracht. Hij droeg geen identiteitskaart.
Zijn namaakbom leek op de bom waarmee in 1988 bij een aanslag op een vliegtuig van Pan Am boven Lockerbie 270 mensen werden gedood. De journalist verbleef 45 minuten op verboden terrein. Daarbij had hij, als hij een terrorist was geweest, bij Terminal 4 de tanks met miljoenen liters kerosine en voorbij taxiënde vliegtuigen kunnen opblazen, meldde zondag de News of the World.
Anderhalf jaar geleden slaagde een andere journalist van News of the World erin op het Londense vliegveld Gatwick een namaakmachinegeweer aan boord van een vliegtuig te smokkelen. Hij gebruikt daarvoor een vrachtwagen van de catering.
De BBC liet afgelopen dinsdag zien dat op het vliegveld van Manchester werknemers een loopje met veiligheidsvoorschriften nemen. Een undercover-journalist, die tien weken op het vliegveld had gewerkt, ontdekte onder meer dat de handbagage van slechts drie van de duizend passagiers afkomstig uit Pakistan werd gecontroleerd. Naderhand schreven de veiligheidsmensen een veel hoger aantal op in het logboek. Ook stonden vliegtuigen onafgesloten op parkeerplaatsen op het vliegveld, terwijl de trappen niet waren weggehaald.
Een verslaggever van de Britse krant The Sun smokkelde vorige maand in Birmingham een nep-bom aan boord van een vol passagiersvliegtuig. Hij had onder valse voorwendselen een baantje gekregen bij de bagageverwerking van het vliegveld. In een sollicitatiegesprek van slechts twintig minuten had hij onder meer een valse naam en adres opgegeven. Vervolgens kreeg hij met een speciaal pasje toegang tot grote delen van het vliegveld.
(Bron)

Geen opmerkingen: