vrijdag, december 30, 2005

Poeliers verjagen twee overvallers

AMSTERDAM - De poeliers Tjeerd en Joke de Vries hebben gisteren twee overvallers uit hun zaak aan het Beukenplein in Amsterdam-Oost gejaagd.
Rond 17.15 uur kwamen twee 'jongens van een jaar of 16, 17 binnen. "Om 17.30 uur sluiten we, dus ik was aan het inruimen", zegt Tjeerd de Vries (63). "'Een van de twee kwam voor me staan. Hij had een pistool of een nep-pistool in zijn hand en schreeuwde: 'Geld, geld, geld!' Ik zeg: 'Oprotten. Ik bel de politie'."
Vervolgens greep Tjeerd naar de telefoon. "Mijn vrouw stond achter de afwas te doen. Ze dacht eerst dat iemand geld kwam wisselen, maar aan mijn reactie hoorde ze dat het mis was. Ze kwam de winkel binnen gelopen en pakte van het hakblok een stuk staal en hield die in de lucht. De ene knul zei tegen de ander: 'Kom, kom'. Toen gingen ze. Het was in twee minuten gebeurd."
Tjeerd is opgelucht dat de jongens besloten te vluchten. "Anders hadden ze een hijs gehad en had ik mijn vrouw op het politiebureau moeten opzoeken. Ze is mijn held."
Het was een opwelling. "Op dat moment ben je ijzig kalm, daarna sta je te bibberen." Vanochtend waren ze gewoon weer aan het werk. "Maar ik moet zeggen: voor het eerst in 23 jaar heb ik voor openingstijd de deur op slot gedraaid."
(Bron)

Een stuk staal. Bij een poelier. Wat zou dat geweest zijn ;-)

Geen opmerkingen: