dinsdag, november 21, 2006

Hinder treinverkeer Rotterdam duurt nog dagen

ROTTERDAM - Het treinverkeer ondervindt dinsdag nog steeds hinder van een ongeluk bij Rotterdam. Dat heeft een woordvoerster van ProRail dinsdagochtend laten weten. Maandag botste een goederentrein op een lege passagierstrein.
Tussen Rotterdam en Utrecht moeten reizigers rekening houden met vertraging van vijftien tot dertig minuten en tussen Rotterdam en Hoek van Holland en tussen Den Haag Hollands Spoor en Dordrecht moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer vijftien minuten.
Door de herstelwerkzaamheden rijden er tussen Rotterdam en Gouda Goverwelle minder stoptreinen. Tussen Rotterdam en Rotterdam Alexander rijden geen intercity's. Op het traject Rotterdam - Maasluis West rijden minder treinen.
Volgens de woordvoerster zullen de herstelwerkzaamheden nog de hele dag duren.
(Bron)


Gewonden bij treinbotsing Arnhem

AMSTERDAM - Door een botsing tussen een goederentrein en een passagierstrein aan de oostzijde van het station in Arnhem zijn dinsdagochtend zeker 31 mensen gewond geraakt. Elf van hen zijn naar een ziekenhuis vervoerd, hulpverleners konden twintig andere gewonden ter plaatse behandelen.
De politie heeft de machinist van de goederentrein, een 34-jarige Rotterdammer, dinsdagmiddag aangehouden. Volgens getuigen is hij door een rood sein gereden. De politie wil zijn lezing horen van de omstandigheden. Beide machinisten zijn ongedeerd.
De goederentrein was niet met gevaarlijke stoffen geladen. De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Het merendeel van de sporen bij het hoofdstation van de stad is voor onbepaalde tijd niet te gebruiken, zowel aan de oost- als aan de westzijde. Ook het internationale treinverkeer wordt daardoor getroffen.
Treinreizigers rond Arnhem moeten de hele dag rekening houden met ernstige vertragingen. De NS zet bussen in om zoveel mogelijk reizigers op hun plek van bestemming te krijgen.
Het ongeval gebeurde rond kwart over tien. De passagierstrein was de stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen, die uit twee delen bestond. De voorkant zag er behoorlijk beschadigd uit.
Het was aan het eind van de ochtend onbekend of een of beide treinen zijn ontspoord. De goederentrein kwam uit de richting Utrecht. Deze reed over een tussenspoor door het station. Bij het verlaten daarvan botste de goederenrijtuigen op de passagierstrein.
Volgens een passagiere van de stoptrein was de klap zo hard dat er mensen uit hun stoelen vielen. De trein reed langzaam het station binnen toen er twee forse klappen klonken. De passagiers moesten lopend naar het station, vanwaar ze met bussen werden weggebracht. In de trein zaten 100 mensen. De passagiers zijn na het ongeval opgevangen in een zaaltje. Later konden zij hun reis vervolgen.
Bij station Rotterdam Centraal botsten maandag twee lege treinen op elkaar. Daarbij vielen geen gewonden maar onstond wel een grote chaos in de treinenloop.
Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over de veiligheid op het spoor. "Een botsing kan een keer voorkomen, maar we zijn bezorgd nu het twee keer achter elkaar gebeurt", aldus een woordvoerder van Rover.
De belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer dringt aan op grondig onderzoek naar de oorzaak van beide ongevallen. "Het is nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen", waakt de zegsman voor overhaaste conclusies.
Wel uit hij zich kritisch over spoorbeheerder ProRail. "De laatste tijd is ProRail te vaak negatief in het nieuws geweest. Onlangs ging het over seinen die slecht zichtbaar zijn bij sneeuwval, en vorige week kregen ze gigantisch op hun lazer over de spoorspattingen."
Rover zet ook vraagtekens bij de noodzaak stationsgebieden urenlang volledig af te sluiten na ongevallen. Dat gebeurde maandag in Rotterdam, en dreigt dinsdag in Arnhem opnieuw te gebeuren.
"We begrijpen dat bepaalde delen van de emplacementen of de stations dicht gaan. Elk incident moet natuurlijk goed worden onderzocht", aldus de woordvoerder van Rover. "Maar wij vinden dat stations nu veel te lang dicht blijven. Dat moet anders kunnen."
(Bron)

Geen opmerkingen: