vrijdag, februari 09, 2007

Phishingmail richt zich op klanten Rabobank

AMSTERDAM - Cybercriminelen proberen inloggegevens voor de internetbankierdienst van de Rabobank te stelen. In een e-mail verzoeken ze klanten van de Rabobank om hun "rekeninggegevens bij te werken".
De e-mail lijkt op het eerste gezicht afkomstig van de bank, maar is opgesteld in gebrekkig Nederlands. "Het bankwezen van Internet van Rabobank, hierbij kondigt de nieuwe verbetering van de veiligheid aan," begint het bericht. "Wij hebben onze nieuwe SSL servers voor onze klanten voor de betere en meer veilige bankwezendienst, tegen om het even welke frauduleuze activiteiten bevorderd om onze klanten beter te dienen."
Wie de link in de e-mail volgt, komt niet op de site van de bank terecht, maar op een nagemaakte versie daarvan. Inloggegevens die daar worden ingevoerd, worden geregistreerd door de afzenders van de e-mail, die zo de rekening van het slachtoffer kunnen plunderen. De oplichtingsmethode staat bekend als 'phishing', en is de laatste jaren sterk in opkomst.
De valse website was vrijdagmiddag overigens niet actief.
Een woordvoerster van de bank bevestigt dat sinds donderdag een dergelijke e-mail de ronde doet, maar ze kan niets zeggen over de omvang van de oplichtingspoging. Op de website van de Rabobank is een waarschuwing geplaatst. De bank vraagt klanten nooit per e-mail om persoonlijke gegevens.
(Bron)

En toch mensen daarintrappen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Tsja, sinds het vertrek van Jochem de Bruijn bij die bank gaat het weer hard bergafwaarts....;-)