maandag, augustus 13, 2007

'Homogeweld nergens zo structureel als in Amsterdam'

AMSTERDAM - De mishandeling van homo's komt in de wereld nergens zo structureel voor als in Amsterdam. Homo's komen door de berichten over het geweld niet meer naar de hoofdstad. Dit kost de Amsterdamse economie heel veel geld.
Dat stelt Boris Dittrich, voormalig partijleider van D66 en nu directeur Homorechten van mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch, zondag in De Telegraaf.
"Je kunt gerust stellen dat het imago van Amsterdam als homohoofdstad naar de knoppen is", zegt Dittrich in de krant.
Hij krijgt regelmatig rapporten over homomishandelingen uit de hele wereld. "Overal gebeurt wel eens wat, maar zo structureel als nu in Amsterdam zie je nergens".
Het in New York gevestigde Human Rights Watch krijgt volgens De Telegraaf wekelijks alarmerende berichten over de veiligheid van homoseksuelen in Nederland.
"Ik word er tijdens mijn werk voortdurend mee geconfronteerd. Mensen die naar me toe komen en me vragen wat er in hemelsnaam in Nederland aan de hand is. De rapportages die ik over Amsterdam krijg, zijn dan ook schokkend", licht Dittrich toe in de krant.
Homo's zouden Amsterdam door het geweld links laten liggen. "Ze gaan liever naar Berlijn of Barcelona, waar dit allemaal niet speelt.
Al met al kun je concluderen dat ons roze imago finaal weg is", stelt de voormalig D66-voorman in De Telegraaf.
Human Rights Watch is overigens tevreden met de Nederlandse reactie op de aanvallen. De regering loopt volgens Dittrich voorop met het uitdragen van de rechten voor homoseksuelen.
(Bron)

Geen opmerkingen: