zaterdag, december 22, 2007

Lui zenuwstelsel veroorzaakt PMS

Het premenstruaal syndroom (PMS) wordt mogelijk veroorzaakt door een 'depressief' zenuwstelsel.
Japans onderzoek laat zien dat PMS in verband staat met een sterk afgenomen activiteit van het autonome zenuwstelsel. Dit stelsel reguleert onder meer de bloeddruk en de darmactiviteit. Hoe erger vrouwen last hebben van PMS, hoe minder actief het zenuwstelsel bleek te zijn.
De wetenschappers onderzochten 62 vrouwen met PMS. Vooral in de laatste dagen voor de menstruatie bleek het autonome zenuwstelsel niet goed te werken. Deze bevindingen kunnen helpen bij het vinden van een betere behandeling.
PMS komt voor bij veel vrouwen, maar is bij sommigen zo erg dat het dagelijkse functioneren daardoor niet goed meer mogelijk is. Klachten zijn ernstige buikpijn, rugpijn, hoofdpijn en misselijkheid.
(Bron)

Vroeger veel last van gehad: een onderbuik die zo'n pijn deed dat rechtop staan of languit liggen niet mogelijk was, vanaf een week of anderhalf voor ik ongesteld moest worden, en dan met de dag erger; rugpijn (los van de rugpijn door het letterlijk kromlopen van de buikpijn); hoofdpijn vanaf een paar dagen van tevoren en vooral: een Humeur. Geen humeur om op te schieten, maar meer een humeur om mee te schieten. Als iemand in mijn omgeving ademhaalde was dat me al teveel lawaai en gezenuw.
Jaren duurde het, niks hielp. Tot ik een keer een opmerking kreeg, geen idee meer waarover maar het zal iets miniems geweest zijn. Ik ontplofte. Ik werd gek. Ik vloekte, krijste, schreeuwde, tierde, jankte, gooide met deuren, stampte weg, trok me terug in bed en het was iedereen duidelijk dat ze me maar beter met rust konden laten als ze hun leven liefhadden.
Ik sliep een dag. Waarna ik wonderbaarlijk genezen was en jaren geen last meer heb gehad. Na bijna 15 jaar begon het weer een beetje mis te gaan, maar nu helpt de pil wel.

Geen opmerkingen: