woensdag, juli 30, 2008

Om kwart over zes vanochtend was het heerlijk buiten. Ik ben speciaal te vroeg naar de bushalte gewandeld om er van te genieten.
Morgen wordt het warmer, stikbenauwd en maken we weer kans op spookbuien (er wordt nu al gewaarschuwd voor wateroverlast).
De halve middag wist ik het zeker: ik zou een jeugdsentimentsalade maken, zo'n salade als mijn moeder maakte op dit soort dagen. In elk geval met sla, tomaat, augurk en gekookte eieren, en als het echt moest vullen met flink wat aardappels en eventueel erwten en/of worst.
Mijn gemakzuchtige manier: kropsla, lèkkere tomaatjes*, magnetronkrieltjes, ui en eieren of een blikje zalm of soms een blikje bonen of een bakje huzarensalade. Waardoor het niets meer heeft van de thuissalade, maar toch erg lekker is.
Op zoek naar krieltjes en twijfelend aan de kwaliteit van de sla, koos ik dus voor een magnetronmaaltijd: Surinaamse rijsttafel. Ach ja. Die smaakte ook goed ;-)

*Tomatentip: koop gewoon regelmatig zo'n bakje kleine tomaatjes. (Biologische) kerstomaatjes, pruimtomaatjes, Tasty Toms, romaatjes - anything goes, zolang het geen grote onrijpe dingen zijn. Die worden niet rijp, maar gaan rotten, en smaken zelfs al voor die fase niet naar tomaat. Niet gelijk gebruiken, maar een week laten staan, minstens. Tijdsduur afhankelijk van de warmte in je keuken uiteraard, tenzij je dol bent op fruitvliegjes.
Nieuwe kopen voor de oude op zijn, anders kunnen ze niet doorrijpen. Ook al zijn ze zo uit de winkel wel redelijk lekker, na een tijdje zijn ze lekkerder.

Geen opmerkingen: