dinsdag, november 25, 2008

Dat was wel even ouderwets. Tom wilde naar buiten, het was minder koud dan gisteren en het zou warmer worden, dus hij mocht. Een paar minuten later wilde ie toch héél graag naar binnen, zo snel mogelijk. En op de radio hoorde ik iets over gladheid.
De deur uit, een glanzende stoep op. Oh ja, die loopt een beetje af naar de weg toe, glibber, en shit, de weg is nog gladder. In semi-waggel over de weg, oversteken, en de andere weg was iets minder glad. Daar bleef ik dus maar even op lopen, tot licht aankondigde dat er zo een auto om de hoek zou komen. Snel de berm in, door naar het fietspad en weer schaatslopend verder naar de bushalte. Waar echt een flinke ijslaag lag.
De bus reed voorzichtig, en het was duidelijk veel drukker dan gisteren, terwijl dit me meer een ochtend leek om thuis te blijven indien mogelijk.
De bus rijdt via een alternatieve route wegens werkzaamheden, maar die waren ineens deels klaar: de bus reed de normale weg. Ergens op die weg lag in het midden een flinke berg zand en grond, met paaltjes en linten, en zo'n bord, je kent het wel: blauw met een witte pijl. Het wees naar links, en de bus ging rechts, slipte half, schoot het fietspad op en kwam daar tot stilstand. Waarna de chauffeur chagrijnde dat er toch iemand uit moest? Ja, ik, maar ik herkende dit niet als een bushalte ;-)
Glibberend over dat spekgladde fietspad, uit de buurt van de bus want die ging toch maar achteruit steken om de zandberg links te passeren, en ik wilde er niet naast lopen als ie weer zou slippen.
De heren die al aan het werk waren aan de weg, waren zo attent om ook maar overal een paar flinke scheppen zand uit te strooien zodat het iets minder gevaarlijk werd (top!).
Het hellinkje naar de tramhalte was compleet survivallen, en de tramhalte zelf was ook ijzig.
Een aantal fietsende collega's waren lelijk onderuit gegaan of hadden stukken wijselijk gelopen.
Dan is het vreemd als je laat in de middag buiten komt en het 4 graden is. Maar dat zal niet zo lang duren vermoed ik. Als het maar droog blijft, wordt het niet zo glad.

Geen opmerkingen: