maandag, juni 01, 2009

Een beetje opruimen kan ook erg tegen je werken.
Naast mijn terrasje is door de jaren heen van alles verzameld: plantenpotten, sommige nog met aarde, oud gaas, stokken en stammetjes, een kapotte plastic balkonbak waar nog wat water in stond, een lege tuinaardezak, noem maar op. Dit alles met als onderlaag dood glaskruid, dat woekert op en rond het terras.
Dus. Ik dacht: als ik nou eens die zooi een beetje opruim, de potten bij elkaar zetten aan de andere kant, een deel van het glaskruid weghalen, de onderste laag vooral met rust laten want daar woont ongetwijfeld van alles in.
Ik had een aantal potten weggezet, de balkonbak, de zak, en woesj: ineens een hele horde hommels om me heen. Geen idee welke, ze waren vrij klein, donker, hadden een gele middenstreep en een licht kontje (maar niet echt zo'n opvallend wit kontje als de veel grotere aardhommels die verderop in de muur wonen). Ik had duidelijk iets verstoord. Misschien woonden ze in de onderste laag, misschien in een pot met grond, misschien had ik de afdekking van een nest weggehaald hoewel ik geen centrale plek kon zien waar ze vandaan kwamen. Wel een centrale plek waar ze op af gingen: ondergetekende. Logisch, als iemand mijn huis begint te slopen ga ik er ook op af. Hommels steken natuurlijk niet snel, maar ik ben allergisch voor wespengif en ik heb geen idee hoe ik op een hommelsteek zou reageren, en als er tientallen hommels om je heen zoemen kan ik je vertellen dat je daar toch een beetje nerveus van wordt.
Dus zit ik weer binnen, en ik ga weleens verder als het en koud en een beetje schemerig is, en dan wel erg goed ingepakt.

Geen opmerkingen: