maandag, augustus 31, 2009

Weer aan het werk en wat op reis - bus in bus uit, trein in trein uit, je komt veel mensen tegen onderweg en op het werk.
Gisteravond ging het van het ene op het andere moment mis: koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn, hoesten, koorts. Vooral die koude rillingen zorgden voor paniek: het zou toch niet...
Maar vanochtend was de koorts weg (en vervangen door een half verstopte drupneus), dus ik vermoed een verkoudheid die nogal geniepig begon.

Het Nederlands Huisartsengenootschap heeft een griepcheck. Daar komt iets verwarrends uit:
"De kans dat u Nieuwe Influenza A heeft is klein. U heeft verschijnselen die kunnen passen bij ‘gewone’ griep. U behoort tot een zogenaamde risicogroep, dat wil zeggen dat u meer risico loopt om extra ziek te worden. Wij adviseren u DIRECT contact op te nemen met uw huisarts. Buiten kantooruren kunt u bellen met de Huisartsenpost in uw regio."
Dus de kans dat ik griep heb is klein maar ik moet wel direct de huisarts bellen?
Het verschil zit 'm in de koorts - zonder koorts is de kans 'uiterst klein', maar als m'n temperatuur vanavond weer boven de 38 ligt moet ik de huisarts bellen.
Ik denk toch eerder aan een verkoudheid.

2 opmerkingen:

Unknown zei

en wat als je de huisarts belt? Blijft u maar in bed mevroi en ziek maar uit.

Hippo zei

Zinvol medisch advies ;-)
Ik heb geen idee wat ze doen bij een griepverdenking bij een persoon uit een risicogroep. Tamiflu moet je snel na de besmetting geven dacht ik, dus wat dan? Instructies geven wanneer iemand aan de alarmbel moet trekken hooguit denk ik.